• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Aandeel mobiele reisboekingen blijft groeien

Gebruik tablet neemt af; in Nederland nog wel meer gebruikt dan smartphone

  • Bijna een kwart van alle onlinereisboekingen in Nederland via mobiel device
  • Jaar-op-jaargroei van negen procent
  • Reis-apps winnen aan populariteit
  • Meerdere devices gebruikt voordat er wordt geboekt

Amsterdam, 8 november 2016 –Het percentage reizen dat online wordt geboekt via een mobiel device, blijft toenemen. Onlinereisaanbieders doen er goed aan om bij het meten van de resultaten cross-device-attributie toe te passen. Veel mensen bezoeken websites van reisaanbieders meerdere keren op verschillende devices voordat ze een boeking doen. Dat blijkt uit de meest recente editie van het Travel Flash Report van Criteo (Nasdaq: Crto), specialist op het gebied van performancemarketing.

In juni 2016 was 24 procent van alle onlinereisboekingen in Nederland afkomstig van een mobiel device, een stijging van negen procent ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee loopt ons land aardig in de pas met het wereldwijde gemiddelde dat in het tweede kwartaal van 2016 jaar-op-jaar met dertien procent toenam tot 27 procent.

Opvallend: tablet populair in Nederland
Waar in Nederland wel grote verschillen te zien zijn met de rest van de wereld, is het sóórt mobiele device dat wordt gebruikt. Wereldwijd werd negentien procent van alle onlineboekingen gedaan vanaf een smartphone en acht procent vanaf een tablet. Een jaar eerder lagen die percentages op respectievelijk veertien en tien, waaruit de conclusie kan worden getrokken dat de smartphone terrein aan het winnen is op de tablet.

Nederland is echter een van de weinige landen in het onderzoek, waar tablets nog altijd vaker worden gebruikt dan smartphones voor het plaatsen van een onlineboeking. In juni 2016 gebeurde slechts negen procent van de online boekingen op een smartphone, tegenover vijftien procent tabletgebruik. Wel lijken de verhoudingen ook in ons land te verschuiven: in juni 2015 was de verhouding smartphone-tablet nog zes tegen zestien procent.

Meerdere devices per boeking
In alle gevallen is het belangrijk om als aanbieder het analytics-proces af te stemmen op het gebruik van meerdere devices en daar rekening mee te houden in het attributiemodel. Zes van de tien mensen leggen namelijk meerdere bezoeken af voor zij overgaan tot een boeking, 28 procent zelfs vier of meer. En hoe meer bezoeken iemand aflegt voor een boeking, hoe meer devices hij daarvoor gebruikt. Het gemiddelde aantal gebruikte devices ligt bij twee tot drie bezoeken op 1,2, bij vier of meer is dat 1,7.

Apps winnen aan populariteit 
Ook het gebruik van een app om een boeking te doen, neemt wereldwijd toe in populariteit. In juni 2014 werd slechts twaalf procent van de mobiele boekingen vanuit een app gedaan, en in juni 2015 was dat al gestegen naar veertig procent. Een jaar later werd een meerderheid van de mobiele boekingen vanuit een app gedaan (54 procent) en vond nog maar 46 procent van de mobiele boekingen plaats vanaf het web. Mobiele apps zijn vooral populair voor het boeken van korte reizen: 72 procent van de boekingen vanuit een app was voor één overnachting.

Veel last minutes via smartphone
Slimme onlinereisaanbieders stemmen hun boekingsproces af op mobiel gebruik, en dan met name diegene die lastminute-overnachtingen aanbieden. Meer dan de helft (51 procent) van de boekingen voor een hotelovernachting binnen 24 uur werd namelijk gedaan vanaf een smartphone. En in bijna een derde (dertig procent) van de boekingen die plaatsvonden voor een overnachting tussen de 24 en 48 uur, werd datzelfde device gebruikt.

“Het Travel Flash Report 2016 onderstreept opnieuw het belang van een gebruiksvriendelijk boekingsproces op álle devices”, zegt Piet-Hein Kerkhof, Managing Director Northern Europe bij Criteo. “Dat betekent een eenvoudig boekingsproces dat ook op een smartphone soepel verloopt. En zeker voor aanbieders van losse hotelovernachtingen loont het om bezoekers aan te moedigen een app te installeren, waarin ze snel en makkelijk een boeking kunnen doen.”

# # #

Over Criteo
Criteo (Nasdaq: CRTO) biedt gepersonaliseerde performancemarketing op uitgebreide schaal. Door de opbrengsten na de klik te meten, maakt Criteo ROI transparant en eenvoudig meetbaar. Criteo heeft tweeduizend medewerkers in 31 kantoren in Noord- en Zuid-Amerika, EMEA en Azië-Pacific. Van daaruit bedient het wereldwijd twaalfduizend adverteerders en onderhoudt met zeventienduizend uitgeverijen directe relaties. Meer informatie is te vinden op www.criteo.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Progress Communications
Inger Hund / Kinyi Tsui
Criteo@progresscommunications.nl
T. 020 363 11 52

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie