• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Vier op de tien werkzoekenden ziet af van sollicitatie vanwege ingewikkelde procedure

Vier op de tien werkzoekenden ziet af van sollicitatie vanwege ingewikkelde procedure

Onderzoek Indeed toont aan dat meer dan de helft van de werkgevers de sollicitatieprocedure vaak niet evalueert

Amsterdam, 29 september 2016 – Vier van de tien Nederlandse werkzoekenden hebben weleens afgezien van een sollicitatie vanwege een te ingewikkelde sollicitatieprocedure. De kans is daarbij groot dat de werkgevers om wie het gaat, hier zelf niet van op de hoogte zijn. Bijna zestig procent van de HR-managers voert namelijk geen evaluatie uit na de sollicitatieprocedure. Dat blijkt uit onderzoek dat Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld, uitvoerde in samenwerking met onderzoeksbureau TeamVier onder 619 werkzoekenden en 318 HR-managers.

Zowel mannen als vrouwen haakten ooit af vanwege een te ingewikkelde sollicitatieprocedure, alhoewel vrouwen daar iets vaker (veertig procent) toe geneigd zijn dan mannen (36 procent). De verschillen tussen diverse leeftijdsgroepen zijn echter groter, waarbij het opvallend is dat jongeren minder tolerant zijn tegenover een ingewikkeld sollicitatieproces dan oudere generaties. In de leeftijdscategorie 18-24 jaar haakte 47 procent om die reden weleens af, tegenover 38 procent in de categorie 25-44 jaar en 36 procent van de werkzoekenden tussen de 45 en 65 jaar.

Evaluatie van het sollicitatieproces

Met die kennis is het extra opvallend om te zien dat slechts twee vijfde van de HR-managers een evaluatie houdt na afloop van de sollicitatieprocedure. Van die groep heeft 62 procent daadwerkelijk ooit de procedure aangepast naar aanleiding van de evaluatie. Zo gaven ondervraagde HR-managers aan de tijdsduur van de gesprekken te hebben teruggebracht van 45 naar dertig minuten, en stelden zij gerichtere vragen.

“Het is vreemd dat niet meer bedrijven aandacht besteden aan evaluatie van het sollicitatieproces”, zegt Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed. “Zeker in de ‘war for talent’ waarin sommige bedrijven al moeite hebben met het aantrekken van het juiste personeel, is het belangrijk om kandidaten de juiste sollicitatie-ervaring te bieden. Het monitoren en evalueren van de sollicitatieprocedure speelt daarin een cruciale rol, omdat het zo mogelijk wordt om eventuele drempels te herkennen en te verlagen.”

Brief schrijven minst leuke onderdeel van sollicitatie

Gevraagd naar de minst leuke onderdelen van het sollicitatieproces, is het schrijven van een motivatiebrief met 47 procent het meest genoemd. Dat betekent overigens niet dat werkzoekenden daar het belang niet van inzien. 85 procent vindt het een nuttig onderdeel van de sollicitatieprocedure, een percentage dat aardig overeenkomt met het aantal HR-managers dat een motivatiebrief verwacht (86 procent).

Van die laatste groep ziet twee derde (67 procent) de sollicitatiebrief als een middel om te beoordelen of een sollicitant zich goed kan uitdrukken. Bovendien vindt 65 procent dat een geschreven motivatie meer informatie geeft over de sollicitant. Saillant detail is, dat 35 procent van de HR-managers een sollicitatiebrief verwacht, omdat hij of zij wil zien dat de sollicitant moeite doet. Iets minder dan een kwart (24 procent) vindt dat een brief nu eenmaal onderdeel is van het proces.

“De motivatiebrief kan doorslaggevend zijn als het gaat om het beoordelen van kandidaten van wie het cv niet zo veelzeggend is als het cv van een ervaren kandidaat”, aldus Sander Poos. “Ook zijn er zekerfuncties die hoge schriftelijke vaardigheden vereisen, waarbij dit zinvol is. Echter, veel klanten bevestigen mij in gesprekken dat ze eigenlijk nauwelijks sollicitatiebrieven lezen. Een sollicitatiebrief is vaak niet meer dan een verplichte oefening die de sollicitatieprocedure onnodig vertraagt, en niet geschikt is voor de moderne ‘één klik’-applicaties. Een goed cv zou alle benodigde informatie moeten bevatten om te kunnen beslissen over de volgende stappen in het sollicitatiesproces.”

# # #

Over het onderzoek
Indeed onderzocht de wensen en ervaringen van werknemers en werkgevers tijdenssollicitatieprocedures. De focus lag op hoe werkzoekenden het liefst solliciteren en vooral welkemogelijkheden HR-managers bieden om te solliciteren. Voor 84% van de 318 HR-managers in Nederland, die meededen aan het onderzoek, speelt mobiele werving van kandidaten een rol. 43 procent van de ondervraagde HR-managers is tussen de 18 en 34 jaar, 35 procent is tussen de 35 en 49 jaar en 22 procent tussen de 50 en 65 jaar. Er deden iets meer mannelijke (59 procent) dan vrouwelijke HR-managers (41 procent) mee aan het onderzoek. 57 procent van de ondervraagde HR-managers heeft een leidinggevende functie, 24 procent werkt in het middenkader en elf procent is bedrijfsleider.

Over Indeed
Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 180 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info
Progress Communications
Inger Hund / Corinna Peekel
Tel.: 020 363 11 52
E-mail: indeed@progresscommunications.nl

 

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie