De klap van nieuwe innovatie

wp_ss_20150608_0001

Een week geleden stond ik zonder auto en rijbewijs in San Francisco en moest ik van de ene kant van de stad naar de andere. Als ‘luie’ millennial nam ik uiteraard écht niet de bus. In plaats daarvan haalde ik mijn smartphone tevoorschijn en drukte voor het allereerst op het grijze blokje met de letter U. Met een paar tikken had ik mijn Uber besteld en plofte er een auto voor mijn neus neer. Hij wist al waar ik heen moest en de betaling verliep automatisch via mijn gekoppelde creditcard. Ik hoefde alleen maar in te stappen en werd naar mijn bestemming gebracht.

Voor de locals uit San Francisco die geen auto bezitten is dit niks bijzonders. Nu staat de stad ook wel bekend als thuishaven voor techies. Ik vroeg mijn Uber-chauffeur Bryce, een 21-jarige hipster die alleen remixen van top 40-nummers afspeelde in zijn auto, of hij het weleens aan de stok krijgt met taxichauffeurs. Hij vertelde me dat het gelukkig alleen bij de ‘occasional side-eyes’ bleef, maar dat de taximarkt wel ontzettend lijdt onder de populariteit van Uber.

Het is een mooi voorbeeld van disruption: in korte tijd schudt een (technologische) innovatie een bestaande markt heftig op of doet haar zelfs teniet. Zo lijdt de taximarkt onder Uber en vormt Airbnb bijvoorbeeld een uitdaging voor de hotelmarkt. Ook Nederland krijgt te maken met disruptie, zoals Emerce onlangs publiceerde.

Voor ons als pr-consultants voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica is het belangrijk om deze technologische innovaties goed in de gaten te houden voor onze klanten. Daarnaast innoveert het medialandschap al jaren en treft disruptive innovation dus ook pr-bureaus op verschillende manieren. De geleidelijke afname van de papieren krant, de opkomst van de gratis krant zoals Metro, talloze online nieuwsplatformen, mobiele nieuws-apps, social media: wat hebben we in de afgelopen twintig jaar allemaal niet gezien?

Tot nu toe verandert pr netjes mee met de tijd. Zo leveren steeds meer bureaus – waaronder dat van ons – de laatste jaren ook social media-diensten. Maar we brengen wel nog steeds datgene naar buiten waarvan onze klanten denken: ‘dat zouden meer mensen moeten weten’. Op basis van ‘Who says what, in which channel, to whom and with what effect?’ bepalen we hoe we een verhaal de wereld in sturen. Het tijdloze communicatiemodel van Laswell bleek dan ook altijd erg wendbaar. Een inofficieel kenmerk van disruptive innovation is echter dat je als bestaande markt de klap van de nieuwe innovatie niet ziet aankomen. Dus misschien heb ik het wel helemaal mis.

Kinyi

Meer nieuws