Going social? 3 tips om millennials in je social communicatie te betrekken

social-media_1

Millenials krijgen steeds meer invloed op organisaties. Goed dus om met de tijd mee te gaan en bij te benen met het social-mediagebruik om deze ook onderdeel te maken van je klantenservice. Customer engagement en webcare moeten dan ook niet onderschat worden.

Generatiekloof en persoonlijke touch
Onlangs heeft onze klant Verint een grootschalig onderzoek uitgevoerd, waarin een van de belangrijkste conclusie was dat ondanks de omslag naar een digitale omgeving, de voorkeur van consumenten nog steeds ligt bij persoonlijk contact met de organisatie. Maar houd wel rekening met de verschillende generaties. Millennials, de generatie 15-35-jarigen, hebben meer voorkeur voor digitale tools, zoals mobiele apps en messengers, en zijn vaker online als je het vergelijkt met de oudere generaties. Deze doelgroep is ook actief in het online benaderen van organisaties en dat gebeurt steeds meer via social media. Persoonlijk contact met de doelgroep wordt dus ook in de online wereld gevraagd.

Social media meets PR
Ook in de PR zien wij steeds meer kansen om, naast de traditionele mediabenadering, de focus te leggen op PR via de digitale wereld, zoals met SEO en uiteraard social media. Maar hoe pas je dit als bedrijf nou toe in je PR-strategie? En hoe betrek je millennials bij je social communicatie? Hier lees je drie tips.

1. Keep it simple
Een van de gouden regels is: houd het simpel! Bedenk vooral wat je doel is om social media in te zetten en met welke redenen je doelgroep social media gebruikt. Over het algemeen wil je met social media je doelgroep bereiken en niet zozeer in detail je oplossing uitleggen. Daarvoor is het ook niet het juiste medium. Kortom, in je social-mediacontent ingaan op technische specs en gebruikmaken van allerlei ingewikkelde termen maakt geen indruk op je doelgroep. Daarnaast worden social media vooral gebruikt voor vermaak en niet zozeer voor direct inhoudelijke informatie. Want als de doelgroep daar concreet naar op zoek is, dan is de kans groter dat iemand direct naar je website gaat.

2. Zorg voor dialoog
Zoals eerder gezegd, blijft persoonlijk contact, ondanks de digitale wereld, belangrijk. De oplossing? Voer dat persoonlijke contact ook online door, door het dialoog aan te gaan met consumenten via je social-kanalen. Beantwoord hun vragen door middel van webcare, maar zorg ook voor een call-to-action. Dit kan in verschillende vormen, zoals het uitzetten van polls, stellingen of prijsvragen. Voor onze klant Lufthansa hebben wij bijvoorbeeld ‘the Battle of the Destinations’ geïntroduceerd, waarbij consumenten werd gevraagd welke bestemming hun voorkeur had bij keuze uit twee bestemmingen. Op terugkerende basis werden twee bestemmingen tegen elkaar afgezet en kon de gebruiker stemmen op zijn of haar favoriete locatie. Op deze manier vraag je naar de mening van de consument, die daar maar wat graag (zo is gebleken) op reageert.

3. Bied relevante content aan en volg de laatste trends
Millennials volgen je niet voor niets via de social-kanalen. Houd ze dan ook geboeid. Ben je bijvoorbeeld een softwarebedrijf, communiceer dan over de onderwerpen die bij jouw oplossingen aansluiten. Is privacy voor jouw bedrijf een hot topic en heb je hier een goed verhaal over? Claim dat onderwerp dan ook op social media en laat zien dat jij de expert bent op dat vlak. Dat kan bijvoorbeeld al door je topics te hashtaggen en zo zijn er nog veel andere manieren. Denk outside-in, en communiceer niet vanuit je product, maar vanuit de interesse van je doelgroep. Volg om dezelfde reden de laatste trends in jouw vakgebied nauwlettend, zodat je daarop kunt inhaken.

Merk je dat jouw klanten ook steeds meer behoefte hebben aan direct contact via social media, en weet je niet zo goed hoe je dit als bedrijf als beste kunt invoeren? B2B of B2C – want social communicatie kan bij beide businesstakken goed worden toegepast – wij denken graag met je mee en helpen je met het zetten van concrete stappen. Neem hiervoor contact op met ons PR bureau in de Benelux en we praten je met een goede kop koffie bij.

Corinna

Meer nieuws