Het belang van een smiley in de PR

smiley

Na vier jaar geproefd te hebben van diverse aspecten van het medialandschap, voelt het als thuiskomen in wereld van public relations. Bij Progress Communications – waar ik onlangs ben begonnen als junior pr-consultant – vallen het redactionele en creatieve luik heel mooi samen met mijn passie voor pers en media. Het warme onthaal en de collegiale en inspirerende omgeving hebben hier alleen maar toe bijgedragen. Toch zijn er ook verschillen.

Als ik de vergelijking maak met mijn ervaringen in reclame en broadcast is er iets dat me meteen opviel hier: de informele manier van omgang met klanten en journalisten. Geen “Beste of Geachte meneer X”, maar ‘Hey’, ‘Groetjes’ en zelfs hier en daar een subtiele smiley tijdens een eerste contact ;-). Voor een insider in de wereld van PR lijkt dit misschien doodnormaal, maar als ‘new kid on the block’ is dit een opmerkelijke, maar desalniettemin bijzonder aangename ervaring.

Hoogstens een klein zuchtje

Dagelijks lobbyen voor persaandacht is altijd een uitdaging. Bij een nieuwe pitch kan het soms nog altijd een beetje sterven zijn. Alleen is dat nergens voor nodig bij Progress. Nog geen enkele keer heb ik een journalist of persmedewerker aan de lijn gehad die voor een onaangenaam gesprek heeft gezorgd, laat staan de telefoon inhaakte. Hoogstens een klein zuchtje die even snel weer verdwijnt wanneer je vol enthousiasme je verhaal doet. Journalisten luisteren met plezier je pitch uit als je gedreven en enthousiast bent. Dat Progress geen onbekende naam in de communicatiewereld is, helpt daar uiteraard wel een beetje bij.

Luchtig

De informele communicatiestijl bij Progress Communications – en de PR-wereld in het algemeen – wil niet zeggen dat er niet hard gewerkt wordt achter de schermen. Begrijp me vooral niet verkeerd. Het is niet omdat het er ‘luchtig’ aan toe kan gaan tijdens sommige gesprekken met journalisten dat de content dat ook is. Onze core business zijn IT en consumentenelektronica. Er wordt voortdurend gegoocheld met vakjargon en technische termen en geswitched tussen lifestyle- en B2B-media.

En vergis je niet, het cliché van de grijze, ietwat norse techneut met bril zal ongetwijfeld bestaan, maar aan de overzijde zit toch vooral vaak een frisse, warme en vooral behulpzame journalist. Onze manier van communiceren wordt door journalisten en  klanten geapprecieerd.

Progress Communications heeft in de voorbije jaren een mooie basis met perscontacten opgebouwd waarmee ze klanten op het gebied van mediarelaties uitstekend ondersteunt. Met veel interesse verdiep ik mij naast de andere disciplines dagelijks in deze mediarelaties. Want het is absoluut fijn werken voor een bedrijf dat haar eigen pr richting journalisten zo goed verzorgt.

Aurélie

Meer nieuws