• Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de aandacht. Ook in de PR is...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

Vijf tips om pakkende content te schrijven

Nu ik ruim twee maanden bij Progress werk, heb ik verschillende aspecten van het PR-vak voorbij zien komen. Een daarvan is content, een ‘key element’ in de PR. Maar wat vormt nou de basis voor een goed verhaal? Dat is vaak nog niet zo gemakkelijk. Daarom, vijf tips om pakkende content te schrijven.

1. Doe genoeg research

Dit lijkt een open deur, maar voor een leuk, pakkend verhaal, moet je wel de basis van het topic beheersen. In de eerste weken heb ik veel geleerd over het reilen en zeilen van het PR-vak, maar ook over onze verschillende klanten. Belangrijk in ons vak is: ken je klant en de topics waar zij zich mee bezighouden. Top-of-mind kennis maakt het begin van het creëren van goede content een stuk makkelijker. Zo begint onze dag met het lezen van de kranten en het scannen van het laatste nieuws. Op deze manier zijn wij ook meteen op de hoogte van wat het laatste nieuws is op het gebied van onze klanten en hoe we daar door middel van bijvoorbeeld newsjacking op kunnen inhaken.

2. Vereenvoudig je content

Als je content kort en krachtig is, is het beter te begrijpen en blijft het beter hangen bij het publiek. Content vereenvoudigen is iets waar wij als Benelux PR-bureau veel mee bezig zijn. Daarnaast hebben wij als bureau met een focus op IT vaak te maken met ingewikkelde IT-termen. Samen met ons zusje Contentbureau proberen we daarom altijd de vertaalslag te maken van ingewikkelde IT-termen naar begrijpelijke content.

Lees ook: IT staat niet alleen voor Impressionante Terminologie

3. Maak het ‘snackable’

Uit onderzoek van Nielsen Norman Group blijkt dat bijna 80 procent van de lezers een tekst scant in plaats van woord voor woord te lezen. Laat lange zinnen dus achterwege, want die worden toch niet goed gelezen. Met korte alinea’s of opsommingen doorbreek je een saaie lap tekst waar niemand in wil duiken.

4. Ken je doelgroep

Voor wie schrijf je je tekst? Wanneer plaats je het? Waar plaats je het? Dit zijn vragen die vaak onderschat worden, maar om een goed antwoord vragen. Bij ons staat het kennen van de doelgroep van de klant dan ook hoog op de prioriteitenlijst. Zo is de plaatsing van het bericht belangrijk, maar ook de tone of voice moet aansluiten bij de doelgroep. Zo creëer je content die het best past bij je lezers.

5. Maak het leuk voor jezelf

Als laatste en misschien erg cliché, maar waar: have fun! Het belangrijkste is dat je plezier hebt in het schrijven van je verhaal. Als je het onderwerp zelf interessant vindt, wordt die interesse overgebracht bij je lezers.

Wanneer je uiteindelijk tevreden bent met je tekst, en de klant ook, is het klaar voor distributie. En met de juiste plek voor je content is de kans groot dat je tekst het juiste publiek bereikt.

Heb je moeite met het schrijven van een goede tekst? Neem dan contact op met ons PR-bureau in Amsterdam of Brussel. Wij helpen je graag!

Sophie

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie