Wearables: hoe zorg je ervoor dat de consument ze draagt?

deathtostock_notstock6

Wearables worden in de komende vijf jaar booming business. Hoewel het gebruik van wearables enorm uiteenloopt, weten veel consumenten niet wat ze ermee kunnen. En vooral waarom ze er een nodig zouden hebben. Hoe maak je deze consumenten warm voor dit soort gadgets? Dat zien wij als een grote PR-uitdaging.

Eerst even een uitstapje voor degenen die nog niet helemaal op de hoogte zijn: wearable betekent in het Nederlands gewoon ‘draagbaar’. Waar de meeste mensen het dan over hebben, is wearable technology: draagbare technologie. Het bekendste voorbeeld van een wearable is misschien wel de smartwatch, zoals de Fitbit of Apple Watch. Als PR-bureau in de Benelux, gespecialiseerd in IT en consumentenelektronica, houden we de ontwikkelingen van dit soort gadgets graag in de gaten.

Business Insider voorspelt dat de markt voor wearables met maar liefst 35 procent gaat toenemen in de komende vijf jaar. Daarmee verwachten ze ook dat de smartwatch het meest populaire product in de wearable-categorie gaat worden. GfK verwacht dat er wereldwijd meer dan 51 miljoen verkocht worden dit jaar.

Oké, die smartwatch kennen we inmiddels wel. Van Fitbit tot Misfit, Pebble tot Apple Watch, Microsoft Band of Android Wear, ze vechten allemaal om dat ene plekje om je pols. Maar de toepassingen van wearables gaan nog veel verder. Zo zijn ze er voor fitness, health, GPS, een extensie van je smartphone, en presenteren sommige producenten ze ook nog eens als fashion statement. En dat weten velen van ons dan weer niet.

Zo zijn er weinig mensen op de hoogte van de Gameband + Minecraft™, een smartwatch waarmee je Minecraft op elke computer kan spelen. Vergeet ook de wearables niet die minder voor de hand liggen (letterlijk), en die je op je hoofd draagt – zoals de GoPro of Microsoft Hololens. En natuurlijk de wearables die bijna onzichtbaar zijn, zoals de Digital Tattoo. Ze worden vaak vergeten, en als mensen ze wel kennen, weten ze meestal niet waarom ze ze nodig hebben. Aan ons dus de taak om dat duidelijk te maken.

De uitdaging voor ons als bureau is dan ook om juist die boodschappen naar buiten te brengen waarvan je klanten denken: dat zouden meer mensen moeten weten. Je moet er daarbij op letten aan wie je je boodschap richt. Ben je een producent van een smartwatch die zich voornamelijk richt op fitness? Dan heb je te maken met een nichemarkt van sportieve, fanatieke early adopters en moet je daar je communicatie op aanpassen.

Een voorbeeld is de Microsoft Hololens die onze klant onlangs aankondigde: een bril die hologrammen integreert met je fysieke omgeving – een wel erg bijzondere disruptive wearable. De boodschap die we naar buiten wilden brengen voor deze holografische bril: in een wereld waarin we steeds meer apparatuur gebruiken en waarin steeds meer informatie beschikbaar is, moet je vrijheid en ruimte zelf creëren. Ervaringen op devices moeten daarom persoonlijker worden gemaakt; met de Hololens projecteert iedereen hologrammen in zijn of haar eigen wereld. Een mooie boodschap die we graag met de wereld deelden.

De toenemende markt van wearables is dus niet louter een wedijver om het plekje om de pols van de consument. De toename van vraag en concurrentie op het gebied van draagbare technologie inspireert de ontwikkeling van nieuwe manieren waarop wij technologie kunnen integreren in ons dagelijks leven. Wil je dat plekje om de pols winnen, dan moet je met de juiste informatie komen. Die informatie waardoor de klant denkt: ik móet dat ding hebben! En dat, juist dat, zouden veel meer mensen moeten weten.

Kinyi

Meer nieuws