• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Virtual reality: de toekomst van public relations?

Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en goede doelen. Behalve dat ik me voor mijn scriptie in dit nieuwe medium verdiep, vroeg ik me ook af hoe de (nabije) toekomst van het PR-vak eruit zal zien door de komst en verdere ontwikkelingen van virtual reality (VR).

Storytelling in 360°

VR brengt een revolutie teweeg op het gebied van storytelling. Voor marketing- en communicatieprofessionals behoren storytelling en contentmarketing tot key-aspecten van het vak. Virtual reality voegt een nieuwe dimensie toe aan storytelling en maakt het mogelijk om stakeholders de wereld van het merk te laten beleven. Dit draagt bij aan het uiteindelijke doel van public relations: het opbouwen en versterken van de relatie tussen stakeholders en de klant.

Wat veel bijdraagt aan de beleving van een merk is het feit dat virtual reality het mogelijk om 360-gradenfilmpjes te bekijken. Door een VR-bril op te zetten, word het zicht op de buitenwereld volledig afgesloten; door het 360-gradenfilmpje kun je overal om je heen kijken. Hierdoor lijkt het dan alsof je – het woord verklapt het eigenlijk al – een virtuele wereld betreedt.

Persoonlijk

Virtual reality is een heel persoonlijk medium. Zodra de bril op gaat, valt alle ruis van andere communicatie weg en is de stakeholder volledig gefocust op de VR-wereld. Dit alleen al is een kans voor merken, gezien het door alle communicatie gericht op de doelgroep steeds moeilijker is om op te vallen. Virtual reality is bovendien een uitstekend middel om een gevoel over te brengen. Wanneer merken via virtual reality een bepaalde emotie willen overbrengen, is het doel dat de doelgroep het merk met dit gevoel gaat associëren. Ook gaan ze op den duur het merk personifiëren, oftewel als mens zien. Dit resulteert in een sterkere (emotionele) relatie tussen merken en stakeholders.

Een goed voorbeeld van hoe organisaties inspelen op het gevoel van haar doelgroep is de non-profit sector. Unicef maakt bijvoorbeeld al gebruik van virtual reality tijdens het werven van donateurs. Sinds zij gebruik zijn gaan maken van virtual reality is de tijd die wervers nodig hebben om donateurs te overtuigen, gehalveerd. En PETA heeft een VR-campagne uitgevoerd waarbij de kijker het leven ziet van een kip (van kuiken tot slachthuis). PETA concludeerde achteraf dat kijkers positiever reageerden op een VR-filmpje dan op een flyer of een 2D-video. Daarnaast stond 30 procent van de kijkers na het zien van de film negatiever ten opzichte van het eten van kip dan dat ze ervoor waren.

Zoals mijn collega Inger in het blog van vorige week al aangaf, vindt er ook voor journalisten en (nieuws)redacties een verschuiving plaats: geschreven content maakt steeds vaker plaats voor video. Videocontent wordt nou eenmaal steeds belangrijker voor het genereren van online traffic voor redacties. Een aantal media zetten zelfs al het stapje extra en experimenteren met het aanbieden van nieuws in virtual reality. Een voorbeeld hiervan is de New York Times. De krant heeft een applicatie gelanceerd, waarbij je nieuws over bijvoorbeeld de oorlog in Sudan kunt beleven, door simpelweg je smartphone in een VR-bril te stoppen.

Bij Progress omarmen we technologie en houden dan ook de mogelijkheden en kansen van virtual reality goed in de gaten. Benieuwd naar hoe jouw organisatie virtual reality kan inzetten binnen de PR-strategie? Neem dan contact op met ons kantoor in Amsterdam of Brussel. Wij denken graag met je mee!

Charise

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie