Een nieuw social media-avontuur

instagram_lumia_1020

Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube; elk zijn eigen gebruiken en strategieën. Heel recent startten we echter voor klant Nokia met een lokaal Instagramaccount voor Nederland en voor België en Luxemburg. Een nieuw social-mediaplatform betekent een nieuwe aanpak, strategie en doelstellingen. Bij Progress Communications draaien we daar onze hand niet voor om, met heel veel enthousiasme sprongen we dan ook in dit nieuwe avontuur.

Instagram en PR

Na grote broers Facebook, Twitter, YouTube en LinkedIn duurde het event voor de pr-wereld zijn pijlen richtte op image-based social media. Tegenwoordig lijken echter ook kanalen als Instagram, Pinterest en Snapchat volop ingeschakeld te worden voor pr-doeleinden. Deze social media lenen er zich perfect toe om je brand heel visueel neer te zetten en te vertegenwoordigen. Je bereikt bovendien weer een heel andere doelgroep dan je op pakweg Facebook zou bereiken. Instagram telt op dit moment meer dan 200 miljoen actieve gebruikers. Negentig procent van die gebruikers zijn jonger dan 35 jaar. Een heel jong publiek dus dat op zoek is naar sterk beeldmateriaal en korte, krachtige boodschappen. Net daar moet je met je Instagram-content op inspelen.

Op zoek naar content

Maar wat deel je dan precies op Instagram? Het is niet de bedoeling dat je Instagramprofiel een reclameblaadje wordt, maar je wil natuurlijk wél graag dat je Instagramfoto’s een mooie representatie van je merk vormen. Voor Nokia mikken we op jonge, kleurrijke en creatieve content die mensen inspireert. Nokia maakt vrolijk vormgegeven smartphones met steengoeie camera’s en dat willen we met de foto’s die we delen via Instagram ook uitdragen. Met ons Instagramprofiel willen we (toekomstige) Nokiagebruikers ertoe aanzetten erop uit te trekken en met behulp van hun Nokiasmartphone hun creatieve geest de vrije loop te laten. De content die we delen moet dit ook uitstralen. Kleurrijke, originele en lokale foto’s; daar gaan we voor (alle credits voor onze social media lady Linda)!

#bijnalente

Om de Nokia-Instagramaccounts te kickstarten in de eerste week en het aantal followers een boost te geven, zetten we een Instagramcampagne op. Essentieel voor een geslaagde campagne op Instagram is een sterke visuele uitdaging die het Instagram-publiek aanspreekt en aanzet tot actie. Instagrammers werden uitgenodigd om de grijze, grauwe winterdagen achter zich te laten en op zoek te gaan naar de zon. Die zonnige foto’s verschenen op Instagram met de hashtag #bijnalente (en voor de Franstalige community met #bientotprintemps). Omdat een wedstrijd ook een beloning nodig heeft, beloonden we de tofste, zonnigste en creatiefste foto’s met een Nokia Lumia 1020 (met een kanjer van een camera erop voor nog betere foto’s!).

Het image-based Instagram is een heel ander medium dan Facebook of Twitter, maar voor een Instagramcampagne geldt eveneens dat interactiviteit leidt tot betrokkenheid. Ook onze #bijnalente-campagne schreeuwde om interactiviteit en monitoring. We hielden alle inzendingen bij, de mooiste foto’s deelden we tijdens de campagne op de sociale mediaprofielen van Nokia en deelnemers met vragen kregen snel antwoord. Nokia’s andere social mediakanalen zoals Twitter en Facebook werden ingezet voor de crosspromotie van de campagne op Instagram. Inspanningen die achteraf gezien de moeite waard zijn eens je al die enthousiast gedeelde foto’s en de opbouw in community ziet.

@Joke

Meer nieuws