PR als groeikatalysator voor innovatieve tech-bedrijven en start-ups

arrow

Als PR-consultant heb ik in de praktijk al kunnen ervaren hoe public relations een wezenlijk onderdeel is van het groeiverhaal van innovatieve Belgische tech-start-ups. De artikels die door de gevoerde PR-strategie in de media verschenen, leidden rechtstreeks tot nieuwe contracten en droegen onrechtstreeks bij in het vinden van vers kapitaal. Hoe kwam dat precies?

Er beweegt iets

Het valt me op in gesprekken die ik de afgelopen tijd heb gevoerd met onze klanten, en het bedrijfsleven in het algemeen, dat er duidelijk wat beweegt in de Belgische tech-start-up-scene. Iets wat ook de media niet is ontgaan, gezien de positieve recente berichten.

Zo werd vorige maand op de Tech Startup Day het Belgian Startup Manifesto in het leven geroepen. En vorige week nog lanceerde vicepremier en minister voor Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo ‘Digital Belgium’. Een plan om met digitale innovatie de volgende jaren groei en jobs te realiseren. De doelstelling van ‘Digital Belgium’ is heel ambitieus: onder andere tegen 2020 minstens duizend nieuwe start-ups in de digitale sector creëren.

In diezelfde week kwam Sirris, een centrum dat zich richt op de tech-industrie, met de resultaten van een onderzoek naar buiten. De conclusie? Het aantal Belgische tech-start-ups is de laatste vijf jaar sterk in opmars. Het is verder ook niet toevallig dat Deloitte eind vorig jaar voor het eerst een Belgische Technology Fast50, de ranking van de vijftig snelst groeiende tech-bedrijven, lanceerde.

Kapitaal en klanten

Jonge, innovatieve tech-bedrijven en start-ups zijn dus duidelijk aan een opmars bezig in België. In essentie kan je stellen dat ze voornamelijk naar twee zaken op zoek zijn om te kunnen groeien en ontwikkelen: kapitaal en klanten. Om enerzijds de broodnodige funding bij elkaar te krijgen, en anderzijds klanten te kunnen werven, komt het er telkens op aan om mensen mee te krijgen in hun verhaal.

In het ene geval zijn het investeerders die overtuigd moeten worden van het product of de dienst, het markt- en groeipotentieel ervan en dus de ROI van hun investering. In het andere geval is het de klant die overtuigd moet worden van de kwaliteit van het product of de dienst.

Vertaalslag maken

Om dat te bereiken is een geïntegreerde communicatie-aanpak essentieel. Dat betekent dat de communicatie via de eigen kanalen, de marketing(communicatie) en de PR-activiteiten op elkaar worden afgestemd waardoor ze elkaar versterken. Sociale media lopen dan idealiter als een rode draad door de verschillende pijlers heen.

Een doordacht PR-plan heeft niet alleen aandacht voor heldere communicatie rond het innovatieve product of de dienst, maar maakt ook op een begrijpelijke manier de vertaalslag van de technologie naar de business. Bijvoorbeeld door concrete klantencases te maken waarin een bepaalde technologie wordt gebruikt, worden de voordelen en mogelijkheden van die technologie tastbaarder en duidelijker voor potentiële klanten en investeerders. Daarnaast zijn ook het creëren van aandacht voor de mensen achter het bedrijf en hun visie én de financiële resultaten een belangrijk onderdeel.

Krachtige katalysator

De media zijn voor start-ups en innovatieve tech-bedrijven een krachtige katalysator, indien ze gevoed worden met de juiste boodschappen en gelezen worden door het juiste doelpubliek. Kwalitatieve artikelen in toonaangevende IT-magazines of een krant kunnen een twijfelende IT-beslissingsnemer over de streep trekken om voor een bepaald product of dienst te kiezen. Net zo goed kunnen artikelen in kranten of business & tech-media het nodige vertrouwen in de markt genereren om investeerders (opnieuw) te overtuigen.

Recent hebben we bij Progress een snelgroeiend tech-bedrijf opgetekend als nieuwe klant. Balabit is toonaangevend in IT-beveiliging en gespecialiseerd in betrouwbaar logmanagement, geavanceerde monitoringtechnologieën en oplossingen voor gedragsanalyse. Het is het tweede snelst groeiende innovatieve informatiebeveiligingsbedrijf in Centraal-Europa volgens de Deloitte Fast50 ranking. Het gaat zijn eerste stappen zetten op de Benelux-markt. Als de naam je dus niks zegt, is dat niet abnormaal. Maar ik zou zeggen: stay tuned, want je gaat nog van ze horen!

Veerle

Meer nieuws