• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

25 procent van de ondernemers geeft nooit een compliment

• 19 procent van de Nederlanders geeft nooit een compliment over geleverd werk. Van dit percentage is 25 procent ondernemer en 13 procent in fulltime dienstverband.
• 81 procent van alle Nederlanders geeft complimenten, terwijl slechts 73 procent aangeeft complimenten te ontvangen.

‘s-Hertogenbosch, 18-10-2016 – Waardering is de belangrijkste aanjager voor prestaties van medewerkers. Toch lijkt het geven van die waardering voor veel ondernemers een aandachtspunt. Dit blijkt uit onderzoek dat onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect - in opdracht van New Heroes, specialist in online vaardigheidstrainingen – uitvoerde onder ruim vijfhonderd respondenten.

Uit het onderzoek, dat werd gehouden onder vijfhonderd Nederlanders in verschillende arbeidssituaties, bleek dat er grote onderlinge verschillen zijn in het geven van complimenten. Waar 25 procent van de ondernemers nooit een compliment geeft, gaat het bij personen in fulltime dienstverband om 13 procent. Ondernemers zorgen hiermee voor een stijging van het landelijk gemiddelde: 19 procent van alle Nederlanders geeft nooit een compliment. Daarentegen geeft 35 procent van de Nederlanders in fulltime dienstverband elke week één compliment aan een ander over geleverd werk. Ook hier beïnvloeden de ondernemers het gemiddelde percentage (33 procent) aanzienlijk: slechts 8 procent van alle ondernemers geeft elke week één compliment.

Kloof tussen aantal gevers en ontvangers
De cijfers tonen tevens een kloof aan tussen het aantal gevers en het aantal ontvangers van complimenten. 81 procent gaf aan complimenten te geven, terwijl 73 procent aangaf deze te ontvangen. Meer Nederlanders geven dus aan complimenten te geven dan complimenten te ontvangen.

Zowel het niet goed geven als het niet goed ontvangen van een compliment kan problematisch zijn voor een bedrijf. Eerder onderzoek uit 2013 onder tweeduizend Britse werknemers wees uit dat juist complimenten de smeerolie van het bedrijf zijn. Niet financiële compensatie, maar juist het ontvangen van een compliment blijkt de grootste motivatie voor werknemers om harder hun best te doen.

"Als je voor het beste effect wilt gaan, is het belangrijk het compliment concreet te maken”, aldus Ernestine Telleman, organisatiepsycholoog en learning specialist bij New Heroes. “Dus in plaats van ‘Ziet er goed uit’, is het beter om te zeggen: ‘Je plan was inhoudelijk sterk, wat fijn dat ik dit aan jou kan overlaten.’ Dan weet de ander precies wat jij waardeert.”

Over het onderzoek
New Heroes liet onderzoek uitvoeren naar de ervaringen van Nederlanders op het gebied van complimenten geven en ontvangen. De doelgroep betrof Nederlandse consumenten in de leeftijd van 18 t/m 65 jaar (nationaal representatief op geslacht, leeftijd en regio). Van de 502 respondenten is 35 procent tussen de 18 en 34 jaar. 33 procent is tussen de 35 en 49 jaar en 32 procent is tussen de 50 en 65 jaar. 60 procent is in loondienst, 9 procent is ondernemer of ZZP’er en 8 procent student. De overige 24 procent is niet (meer) aan het werk: arbeidsongeschikt, werkloos, huisvrouw of -man of gepensioneerd. Iets meer mannen (52 procent) dan vrouwen (48 procent) deden mee aan het onderzoek.

Over New Heroes
New Heroes ondersteunt een leven lang leren. New Heroes, partner van Schouten & Nelissen, maakt het mogelijk om onbeperkt online trainingen te volgen, voor een vast laag maandbedrag. New Heroes maakt leven en werk makkelijker. We zijn geen coach, wel een supporter. Bij ons geen lange, vermoeiende trainingen, maar echte interactie. Zo kun je er zelf voor zorgen dat je vandaag nog aan de slag kunt met je leerdoel.

-----------------------------------------------------
Noot voor redactie, niet bestemd voor publicatie:
Neem voor meer informatie over New Heroes contact op met:
Jorn van Wijk, CEO
T: +31(0)73 84 49 910
E: jorn.vwijk@newheroes.com

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie