• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Acquia’s vijfstappenplan voor het aanbieden van gepersonaliseerde content

Amsterdam, 20 juni 2016 – Om de klantenloyaliteit te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken, moeten bedrijven via alle digitale kanalen gepersonaliseerde content aanbieden, ongeacht of zij de B2C- of B2B-markt bedienen. Acquia, het bedrijf voor digitale ervaringen, zet in vijf stappen uiteen hoe ze daarbij te werk kunnen gaan.

Veel bedrijven maken al gebruik van contentmarketing om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. Idealiter willen zij alle bezoekers van hun website tijdens alle contactpunten binnen de customer journey relevante informatie aanbieden en klanten langdurig aan zich binden. In de praktijk lukt dit echter slechts bij hoge uitzondering. Acquia biedt een overzicht van de belangrijkste stappen tijdens de ontwikkeling en uitvoering van een strategie voor het aanbieden van gepersonaliseerde content. 

1. De doelstellingen van personalisatie bepalen
De eerste stap op weg maar personalisatie is het vastleggen van doelstellingen. Dit maakt het mogelijk om het succes te meten. Voorbeelden van doelstellingen zijn hogere conversiepercentages, kortere verkoopcycli, omzetstijging of een hogere winstgevendheid gedurende de levenscyclus van de klant. Gepersonaliseerde content aanbieden via alle digitale kanalen is geen op zichzelf staand project. Personalisatie vraagt om wijzigingen binnen de organisatie en een verbeterde, continue samenwerking tussen afdelingen, zoals Sales en Marketing, en de IT-afdeling. Alleen op deze manier zijn de doelstellingen te realiseren. 

2. Gegevens over bezoekers van uw website verzamelen
Op basis van de gedefinieerde doelstellingen kunnen bedrijven beginnen met het verzamelen van gegevens over individuele bezoekers van hun website, en die informatie onderbrengen in een geïntegreerd klantenprofiel. Met welk apparaat zoekt de bezoeker toegang tot de website? Welke pagina’s vraagt de bezoeker op? Welke content downloadt hij of zij? Heeft de bezoeker zijn of haar persoonsgegevens en e-mailadres achtergelaten, en kan er rechtstreeks contact worden opgenomen? Tijdens deze stap worden anonieme bezoekers omgevormd tot aanspreekbare geïnteresseerden. 

3. De verzamelde data analyseren en bezoekers segmenteren
De volgende stap is om alle verzamelde data te evalueren en die waar mogelijk te koppelen aan de reeds beschikbare klantengegevens. Door de data van met naam en toenaam bekende bezoekers te combineren met informatie uit het CRM-systeem, kan een klantenhistorie worden gecreëerd. Die is vervolgens te verfijnen en uit te breiden tot een 360-gradenklantenprofiel. Zodra de bezoekers van de website zijn geïdentificeerd, kunnen ze in specifieke klantsegmenten worden ondergebracht. Dat houdt in dat bezoekers met gemeenschappelijke interesses worden gegroepeerd. In het geval van een tijdschrift voor beauty, mode en lifestyle zou het kunnen gaan om de segmenten ‘Mode en trends’, ‘Voeding en fitness’ en ‘Sportliefhebbers’. Personalisatie houdt in dit geval in, dat iedere bezoeker binnen een bepaald segment informatie ontvangt, die op hem of haar en op zijn of haar context is afgestemd. 

4. Een personalisatieprogramma opstellen
De definitie van de segmenten schept de basis voor een programma voor personalisatie. Hierbij zijn bijvoorbeeld alle activiteiten tijdens de customer journey in kaart te brengen: vanaf het moment dat iemand interesse toont in een bepaald product of bepaalde dienst tot en met het evaluatiestadium en de uiteindelijke aankoopbeslissing. In een personalisatieprogramma wordt ook vastgelegd welke beelden, teksten en content de bezoekers uit het specifieke segment te zien krijgen. Een belangrijk onderdeel van het personalisatieprogramma zijn hypotheses die aangeven wat een bezoeker uiteindelijk tot aanschaf heeft bewogen. Die aannames kunnen tijdens de uitvoering van het personalisatieprogramma op juistheid worden gecontroleerd. 

5. Het personalisatieprogramma uitvoeren en de resultaten evalueren
Zodra al het voorbereidende werk is afgerond, moeten bedrijven het personalisatieprogramma ten uitvoer brengen en de effectiviteit ervan tot in detail controleren. De hypotheses ten aanzien van het verwachte gedrag van belangstellenden en klanten kunnen zo in de praktijk worden getoetst, en de verantwoordelijke personen kunnen vaststellen wat er wel en niet werkt. Het aanbieden van gepersonaliseerde content is een proces dat zich voortdurend herhaalt. De effectiviteit hiervan moet constant worden getest en verbeterd.

“De traditionele scheiding tussen de B2C-markt en de B2B-markt is achterhaald. Die maakt nu plaats voor een B2One-strategie. Bedrijven moeten hun focus richten op het individueel aanspreken van iedere belangstellende of klant tijdens elk contactmoment in de customer journey”, aldus Michael Heuer, Area VP & Country Manager Central Europe van Acquia. “Een klantenprofiel dat voortdurend wordt uitgebreid, maakt het mogelijk om gefundeerde conclusies te trekken over wat een geïdentificeerde bezoeker van een website zou kunnen interesseren. Bedrijven kunnen op deze manier via alle kanalen en in elke context op maat gemaakte content aanbieden. Vanuit technisch opzicht vraagt dit om een contentplatform dat informatie uit diverse bronnen integreert, bewerkt en in gepersonaliseerde vorm aanlevert.”

# # #

Over Acquia
Acquia is het bedrijf voor digitale ervaringen. Meer dan vierduizend organisaties, waaronder Warner Music Group, Intuit, Pinterest en Bosch, transformeren hun digitale eigendommen met Acquia’s open- cloudplatform. Wereldwijd vertrouwen tweeduizend bedrijven, overheidsinstanties en ngo’s op Acquia om nieuwe inkomsten te creëren, kosten te verlagen en beter in contact te komen met hun doelgroepen door middel van content, community’s, commerce en context. Drupal-oprichter Dries Buytaert is medeoprichter en CTO van Acquia. Voor meer informatie, surf naar www.acquia.com.

Voor meer informatie:
Progress Communications
Inger Hund / Corinna Peekel
Telefoon: +31 (0)20 363 11 52
E-mail: Acquia@progresscommunications.nl

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie