• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Descartes biedt inzicht in vernieuwde SOLAS-wetgeving voor zeecontainers

Amersfoort, 14 juli 2016 – Per 1 juli 2016 is er een nieuwe, wereldwijd geldende wetgeving van kracht voor zeecontainers, als onderdeel van het SOLAS-reglement (International Convention for the Safety of Life at Sea) van de IMO (International Maritime Organization). Volgens deze wetgeving moet het gewicht van elke container die op een zeeschip wordt geladen, geverifieerd zijn. De verlader die vermeld wordt op de bill of op de lading, is hiervoor verantwoordelijk. Zonder een geverifieerd bericht mag de container niet geladen worden. Deze wetgeving heeft impact op verschillende partijen in de keten: de verladers, logistieke dienstverleners, rederijen en terminal operators. Het doel van de weegplicht is om te voorkomen dat de stabiliteit van schepen en de stapels containers, of de behandeling van containers in de haven in gevaar komt. Als kennispartner en leverancier van oplossingen die voldoen aan de nieuwe wet, helpt Descartes zijn klanten en andere relaties graag bij vragen rondom de nieuwe wetgeving.

De complexiteit van de nieuwe wetgeving
De naleving van de nieuwe wetgeving is complex, onder meer doordat er niets is vastgelegd omtrent communicatie, er verschillende meetmethodes bestaan en de naleving wordt overgelaten aan de individuele landen. Zo wordt controle in Nederland uitgevoerd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, en in België voert de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer de controle uit. Het is nog onduidelijk hoe de controle eruit komt te zien: zo moet in België de wetgeving zelf nog gepubliceerd worden. Daarnaast zijn er verschillen tussen individuele landen met betrekking tot de certificatie van de weegmethodes en de nodige vereisten. Heel wat verladers hebben gekozen voor de berekeningsmethode in plaats van het fysiek wegen van containers. Een van de uitdagingen hierbij is het gewicht van de lege container. Dat gewicht kan verschillen voor hetzelfde type en er bestaat niet één database van alle gewichten.

Een andere complexiteit is het tijdig doorgeven van de informatie in de keten tussen de verlader, logistieke dienstverlener, rederij en de containerterminal. Er bestaat hierover nog heel wat verwarring bij organisaties. Sommige bedrijven denken dat de nieuwe wetgeving ook een verplichting is voor de douane of dat de informatie over het gewicht doorgestuurd kan worden via de port community-systemen, zoals Portbase en APCS. Dat is niet het geval. Daarnaast melden containerterminals en andere partijen dat zij ook containers kunnen wegen tegen bepaalde kosten. Het is echter niet altijd duidelijk welke capaciteit wordt voorzien en hoe lang de mogelijke wachtrijen zullen zijn bij een te groot succes.

Elektronische communicatie
Descartes is niet betrokken bij het wegen zelf, maar wel bij de elektronische communicatie van de Verified Gross Mass-informatie (VGM) tussen de verschillende partijen, wat de meest aangewezen manier is om de informatie door te geven. Hiervoor is een specifiek EDI-bericht ontwikkeld (VERMAS). Via het Descartes Global Logistics Network (GLN) kunnen bedrijven via hetzelfde protocol en berichtformaat de VGM-informatie doorsturen, die vertaald wordt naar de verschillende interpretaties van het VERMAS-bericht en afgeleverd wordt bij de rederijen of logistieke dienstverleners. Daarnaast is het mogelijk om vanuit de Transportation Management en Expedition-oplossing van Descartes deze informatie elektronisch door te sturen. Dit is geïntegreerd met de reeds bestaande functionaliteit.
Eric Geerts, Director Product Management, EU Customs, Ports & Ocean Shipment Services bij Descartes: “Doordat we op basis van het toenemende aantal vragen zien dat niet elke organisatie weet hoe de informatie over het gewicht van de zeecontainers kan worden doorgegeven, en er soms onduidelijkheid bestaat over de ingangsdatum en toepassing van de wetgeving, willen we als dienstverlener graag antwoord geven op vragen en voorzien in een oplossing voor elektronische communicatie. We merken dat hiervoor veel interesse bestaat.”
Bedrijven die meer over SOLAS willen weten, kunnen de speciale informatiepagina van Descartes raadplegen of contact opnemen via 033-4606270.

###

Over Descartes
Descartes (TSX: DSG) (Nasdaq: DSGX) is de wereldwijde leider op het gebied van on-demand, SaaS-oplossingen (Software-as-a-Service) die bijdragen aan de verbetering van de productiviteit, en de prestaties en zekerheid voor ondernemingen, waarbij logistiek een belangrijke rol speelt. Klanten gebruiken de modulaire, cloud-based oplossingen om leveringen te plannen, te sturen, te volgen en te meten. Ook kunnen zij vrachten plannen, toewijzen en uitvoeren, transportfacturen opstellen, controleren en betalen, wereldwijde handelsdata bekijken, douane- en beveiligingsdocumenten voor import en export archiveren, en verschillende andere logistieke processen uitvoeren. Dit alles door deelname aan ’s werelds grootste, multimodale samenwerkingscommunity voor logistiek. Het hoofdkantoor van Descartes is gevestigd in Waterloo, Canada, en de organisatie heeft kantoren en partners wereldwijd. Meer informatie: www.descartes.com.

Voor meer informatie
Progress Communications
Lianne van Dijk / Corinna Peekel
Tel.: +31 (0)20 363 11 52
E-mail: descartes@progresscommunications.nl

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie