• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Een op de acht mensen gevoelsmatig gediscrimineerd tijdens sollicitatie

Leeftijdsdiscriminatie komt het vaakst voor

Amsterdam, 20 maart 2017
–Iets meer dan een op de acht mensen in Nederland (13 procent) heeft zich weleens gediscrimineerd gevoeld tijdens het sollicitatieproces. Meer dan een kwart (27 procent) kent bovendien iemand die zich weleens slachtoffer van discriminatie heeft gevoeld. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld, in samenwerking met onderzoeksbureau Team Vier.

De meeste voorkomende vorm van discriminatie is onderscheid op basis van leeftijd. Van de voor het onderzoek ondervraagde mensen die het gevoel hadden gediscrimineerd te zijn of iemand kennen die gediscrimineerd is, werd dit door 54 procent genoemd. Vooral ouderen kregen hiermee te maken: van de 50- tot 64-jarigen werd dit door 67 procent als factor genoemd. Maar ook jongeren hadden het gevoel hier slachtoffer van te zijn. Van de respondenten tussen de 18 en 34 jaar die gevoelsmatig met discriminatie te maken kregen of iemand kennen die gediscrimineerd is, was leeftijd voor 43 procent de aanleiding.

Een andere vorm van discriminatie die door veel van de sollicitanten werd genoemd, is onderscheid op basis van migratieachtergrond (28 procent) en ras (22 procent). Opvallend is verder dat de ondervraagde vrouwen vaker aangeven het gevoel te hebben gediscrimineerd te zijn dan mannen (respectievelijk 15 en 10 procent).

Weinig animo voor anoniem solliciteren
Zowel werknemers als werkgevers zijn over het algemeen niet erg happig als het gaat om anoniem solliciteren. Een ruime meerderheid van de door Indeed en Team Vier ondervraagde respondenten (86 procent) zegt niet anoniem te willen solliciteren. Veelgenoemde redenen zijn daarbij dat zij dit te onpersoonlijk vinden en ze een sollicitatie juist als een mogelijkheid zien om zichzelf te presenteren.

Het percentage bedrijven in Nederland dat geen anonieme sollicitaties accepteert, ligt met 84 procent ongeveer op gelijke hoogte. De meest genoemde redenen onder ondervraagde HR-managers zijn, dat ze willen weten of een kandidaat bij het team past (41 procent) en dat ze een sollicitant willen zien (27 procent). 12 Procent is bovendien bang dat met een anonieme sollicitatie wordt gesjoemeld en 11 procent heeft achtergrondinformatie nodig om een sollicitant op basis van eigen intuïtie en ervaring te beoordelen.

“Discriminatie in het sollicitatieproces zou hoger op de agenda mogen staan bij zowel politiek als bij werkgevers”, zegt Sander Poos, Managing Director Benelux van Indeed. “Uit ons onderzoek blijkt dat veel mensen hier toch mee te maken hebben. Het is iets wat veel mensen raakt en wat voor hen belangrijk is, en dus zou dit meer aandacht mogen krijgen.”

###

Over het onderzoek
Indeed onderzocht de wensen en meningen van stemgerechtigde Nederlanders met betrekking tot het onderwerp arbeidsmarkt. In totaal hebben 800 respondenten meegedaan aan dit onderzoek. Om de representativiteit te waarborgen, is een weging uitgevoerd op geslacht en leeftijd. De resultaten met betrekking tot anoniem solliciteren komen uit een eerder onderzoek, waarvoor Indeed en Team Vier 619 sollicitanten en 318 HR-managers ondervroegen naar hun wensen en ervaring tijdens sollicitatieprocedures.

Over Indeed
Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Neem voor meer informatie contact op met:
Progress Communications
Inger Hund / Corinna Peekel
E: indeed@progresscommunications.nl 
T: +31 (0)20 363 1152

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie