• Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de aandacht. Ook in de PR is...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

Groep 8 hackt digibord juf Elske

Amsterdam, 17 mei 2016 – Stichting CodeUur, Q42 en Blink introduceren, met behulp van het SIDN fonds, het eerste programmeerlesmateriaal Computational Thinking voor Nederlandse basisscholen. Het lesprogramma ‘Smart Life’ leert kinderen om te begrijpen waarom en hoe je kunt programmeren en wat je ermee kunt. In dit geval leren ze om hun eigen leefomgeving zo leuk mogelijk te maken door er een beetje magie aan toe te voegen door hun omgeving ‘smart’ te maken. Zo ontdekken ze bijvoorbeeld hoe je de radio kunt laten aangaan als de kat door het kattenluikje naar buiten gaat. Het lesprogramma wordt gratis aangeboden aan alle basisscholen van Nederland.

Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Constantijn heeft het lesprogramma ‘Smart Life’ vandaag geïntroduceerd door met groep 8 van de Haagse basisschool HSV het digibord van juf Elske te hacken. 

Het lesprogramma
Met het lesprogramma ‘Smart Life’ gaan de kinderen aan de slag met een opdracht vanuit een bestaande organisatie. Door een echte vraag van een organisatie worden leerlingen gemotiveerd en zien ze hoe de vakgebieden in de ‘echte wereld’ relevant zijn. Bij dit projectthema ‘Smart Life’ doen leerkrachten gedurende vijf lessen een programmeerproject met de klas. Zo ontdekken kinderen de basisprincipes van het programmeren en gaan ze zelf aan de slag.

Zij maken in de eerste les kennis met ‘Smart Life’ en wat het is. Hoe kan hun leven slimmer worden met behulp van technologie, computers en programmeren? In les twee wordt er al geprogrammeerd en bij les drie worden kinderen uitgedaagd het digibord te hacken. Dit laatste is overigens alleen mogelijk als de leerkracht zelf hiervoor een eenvoudige modificatie aan het bord heeft gedaan. In les vier en vijf ontwikkelen kinderen met hun klasgenoten een ontwerp en sturen dat naar een vakjury. Het beste en meest creatieve idee wint een excursie naar Q42, waar kinderen workshops krijgen over smart life. 

Ook voor leerkrachten met beperkte digitale kennis
De lessen ‘Smart Life’ vallen onder het vak wereldoriëntatie. Zo kunnen de lessen eenvoudig een plek krijgen in het huidige, bestaande curriculum. De lessen zijn te vinden op de websites van CodeUur en Blink, en zijn zonder voorkennis van programmeren vrij te gebruiken door alle leerkrachten vanaf groep 5 van de basisschool. De voorbereiding voor de lessen ‘Smart Life’ bedraagt voor een leerkracht, net als andere lessen, circa vijf à tien minuten. Meer informatie vindt u op: https://wereld.blink.nl. 

Over Stichting CodeUur
Stichting CodeUur verzorgt momenteel programmeerlessen voor kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool. De leerkracht kan hier zelf aan deelnemen, zodat hij of zij ziet hoe eenvoudig programmeren is. Inmiddels hebben in Nederland al meer dan 16.000 leerlingen een CodeUur gevolgd. Door te programmeren, leren kinderen creatief en logisch denken. Uiteindelijk wil Stichting CodeUur een leerlijn Computational Thinking introduceren voor alle groepen van de basisschool, zodat er voor scholen een goed aanbod is van lesmateriaal dat niet afhankelijk is van de verplichting in het curriculum. 

Over Blink
Blink maakt vernieuwende, digitale lesmethodes voor het basis- en voortgezet onderwijs, waarbij het bereiken van de leerling het uitgangspunt is. De lesmethodes zijn erop gericht om leerlingen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en vooral veel zelf te laten ervaren en te laten ontdekken. Blink Wereld is het totaalpakket voor aardrijkskunde, geschiedenis, en natuur en techniek voor groep 3 t/m 8. Blink moedigt andere basisscholen aan ook met het lesprogramma aan de slag te gaan. Jaarlijks ontwikkelt Blink Wereld een nieuw en actueel projectthema waarin de vakken geïntegreerd aan bod komen. 

Over Q42
'Een technisch innovatief internetbureau', zeggen sommigen. 'Nerds', zeggen anderen. En ook wijzelf, als we eerlijk zijn. We bouwen aan apps, websites, connected devices en games. Dat doen we met z’n 63­en in Amsterdam, Den Haag en Mountain View. Ons doel met het medeoprichten van CodeUur en het nu samen ontwikkelen van dit lesprogramma: ieder kind in Nederland leren programmeren. Waarom? Omdat computers een steeds grotere rol spelen in ons leven en dus ook in de banen van de toekomst. Zoals iedereen nu op z'n minst wel een beetje moet kunnen excellen, is het straks ondenkbaar dat jij je computer niet kunt vertellen wat die voor je moet doen. Dát heet programmeren. En programmeren kun je leren! Trouwens, het is nog leuk ook.  

Over SIDN fonds
SIDN fonds staat voor een sterk internet voor iedereen. Het fonds investeert in (internet)projecten met maatschappelijke meerwaarde, die bijdragen aan een sterker internet, empowerment van de gebruiker, of internet op een vernieuwende manier inzetten. SIDN fonds onderschrijft de ambitie van Stichting CodeUur en is een samenwerkingsverband met CodeUur aangegaan om aan deze ambitie bij te dragen, en samenwerking tussen relevante partijen op dit vlak te stimuleren.

Noot voor de redactie:

Voor vragen kunt u terecht bij:
Stella Jansen
Progress Communications
T: 020 3631152
E: codeuur@progresscommunications.nl

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie