• Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de aandacht. Ook in de PR is...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

Groot-Brittannië door Brexit mogelijk minder populair voor werkzoekenden – mogelijkheid voor Nederland

  • Sectoren met veel vraag naar talent, zoals de technieksector, kunnen hiervan profiteren

  • Nederland, België en Luxemburg doen in de jacht om talent niet onder voor grotere economieën

Amsterdam, 28 juni 2016 – De stemming door de Britten vóór een Brexit zorgt onder werkzoekenden mogelijk voor een daling aan populariteit van het land. Dit zou Nederlandse werkgevers ten goede komen, aldus Mariano Mamertino, EMEA Economist van Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld.

Wat betreft absolute aantallen van werkzoekenden, bekeek Indeed in zijn recente onderzoek
Europe on the Move de populariteit van landen voor werkzoekenden binnen de EU15*. Hierin stond Nederland op de vierde plek, na het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland in absolute aantallen. Na de Brexit vindt er naar verwachting een verschuiving plaats in deze aantallen. 
 
Mariano Mamertino werkt bij het Indeed Hiring Lab, een onderzoeksinstituut dat zich richt op arbeidsmarkt-gerelateerde onderwerpen. “Wij verwachten dat de Brexit voor Nederland een opsteker is voor wat betreft de zoektocht van getalenteerde werkzoekenden naar hoogwaardige posities binnen de Europese Unie. Sectoren als techniek, de farmaceutische industrie en financiële dienstverlening zouden kunnen profiteren van een groter aantal beschikbare kandidaten voor wie Groot-Brittannië als niet-lidstaat van de EU minder toegankelijk of aantrekkelijk zou kunnen zijn”, aldus Mamertino. 

Op 24 juni 2016 in de ochtend zag Indeed al een opvallende piek in zoekopdrachten vanuit Groot-Brittannië naar banen in andere Europese landen. Van alle mensen die werk zoeken in het buitenland, verdubbelde het aantal zoekopdrachten vanuit Groot-Brittannië. Deze dag werd er vanuit Groot-Brittannië het meest gezocht naar banen in Ierland. De top-zoekopdrachten in Ierland waren banen in de volgende sectoren: Marketing, HR, Engineering, Transport en Retail. Zoekopdrachten in andere Europese landen waren voornamelijk gericht op de financiële sector en ICT.

“Een Brexit zou een grote invloed kunnen hebben op grensoverschrijdende arbeidsstromen in de Europese Unie. Bijna vier op de tien zoekopdrachten in de lidstaten binnen de EU15 gebeuren op de Britse versie van de website van Indeed, en de immigratie naar het Verenigd Koninkrijk vanuit de EU is tussen 2012 en 2015 verdubbeld. Beleid door de Britse overheid, dat het voor buitenlandse werknemers moeilijker maakt om in het Verenigd Koninkrijk te werken, heeft waarschijnlijk negatieve gevolgen voor bedrijven die gewend zijn geraakt aan beschikbare talenten uit het buitenland om hun vacatures in te vullen.”
 
“Hoewel Nederland zeventien miljoen inwoners heeft, trekt het meer werkzoekenden dan landen met grotere inwoneraantallen, zoals Italië (zestig miljoen) en Spanje (47 miljoen). Gecorrigeerd op populatieomvang, doen de andere twee landen in de Benelux het zelfs nog beter: Luxemburg komt op de eerste, België op een vierde plaats boven Nederland. “De drie landen in de Benelux doen niet onder voor andere landen in de Europese zoekopdrachten naar vacatures”, zegt Mamertino. 
 
Hoewel het Verenigd Koninkrijk voor werkzoekenden in de EU15 tot vandaag het meest gewilde land is om te werken, is Nederland een van de landen met het meeste inkomende verkeer binnen de EU15-groep. Ook na het verlaten van de EU door Groot-Brittannië, blijft talent kansen zoeken in Nederland. Dit zou voor de Nederlandse arbeidsmarkt zelfs een positieve werking kunnen hebben, aangezien de aantrekkelijkheid van het Verenigde Koninkrijk hiermee wellicht afneemt. 
 
*De EU15 zijn de vijftien landen die als eerste tot de Europese Unie toetraden: het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Portugal, Denemarken, Griekenland, Ierland, Zweden, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, België en Finland.

 

Landen in de EU15 met het grootste aandeel inkomend verkeer bij grensoverschrijdende zoekopdrachten naar vacatures – per hoofd van de bevolking

Landen in de EU15 met het grootste aandeel inkomend verkeer bij grensoverschrijdende zoekopdrachten naar vacatures – absoluut

 

Indeed EU15 Net Interest Score

# # #

Over Indeed
Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 180 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer informatie of wanneer je wilt spreken met een expert op het gebied van Europese-arbeidsmarktverschuivingen in het kader van Brexit, neem dan contact op met:
Progress Communications
Inger Hund / Corinna Peekel
Tel.: 020 363 11 52
E-mail: indeed@progresscommunications.nl

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie