• Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de aandacht. Ook in de PR is...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

Indeed: 84 procent van HR-managers accepteert geen anonieme sollicitaties

  • Slechts 15 procent werkzoekenden wil anoniem solliciteren
  • Ruim 1 op de 10 HR-managers vermoedt sjoemelen bij anonieme sollicitaties

Amsterdam, 29 juli 2016 – Anoniem solliciteren, dat discriminatie op basis van afkomst of leeftijd moet voorkomen, is een actueel onderwerp in Nederland. De gemeente Den Haag deed dit jaar al een proef met anoniem solliciteren. Eind juli verscheen een voorlopig rapport met de resultaten. Uit het rapport blijkt dat er meer werkzoekenden met een biculturele achtergrond op een functie solliciteren als dit anoniem kan. Onderzoek van Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld, toont echter aan dat maar weinig werkzoekenden anoniem willen solliciteren. Van de 619 ondervraagde sollicitanten zou slechts 15 procent anoniem op een functie willen reageren. De meerderheid van de 318 ondervraagde HR-managers (84 procent) geeft bovendien aan geen anonieme sollicitaties te accepteren. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau TeamVier.

De proef van de gemeente Den Haag duurde van januari tot en met juni dit jaar. Het betrof sollicitaties in de functieschalen 10 tot 14. Hierbij was het ook mogelijk om anoniem te solliciteren. Om discriminatie op basis van afkomst tegen te gaan, maakte de gemeente bepaalde informatie op binnenkomende sollicitatiebrieven onleesbaar voor de eerste beoordeling. Denk hierbij aan de naam, nationaliteit, geboorteplaats, beheerste talen en het e-mailadres. In het eerste kwartaal van dit jaar telde de gemeente Den Haag 19 vacatures in de schalen 10 tot 14. Hierop reageerden 630 sollicitanten waarvan 31 procent met een biculturele achtergrond. In de periode vóór de proef had maar 18 procent van de sollicitanten een biculturele achtergrond.

Volgens het onderzoek van Indeed is anoniem solliciteren echter nog niet gewenst, zowel onder werkzoekenden als onder werkgevers. Anonieme sollicitaties worden om verschillende redenen geweigerd. Werkgevers willen bijvoorbeeld kunnen beoordelen of een sollicitant in het team past (41 procent) of willen direct zien met wie ze te maken hebben (27 procent). Daarnaast denkt 12 procent van de ondervraagde werkgevers dat met een anonieme sollicitatie kan worden gesjoemeld. Zo’n 11 procent van de werkgevers geeft aan te vertrouwen op intuïtie en ervaring bij het beoordelen van sollicitaties. Dat kan volgens hen alleen op basis van achtergrondinformatie over de sollicitant.

Over het onderzoek
Indeed onderzocht de wensen en ervaringen van werknemers en werkgevers tijdens sollicitatieprocedures. De focus lag op hoe werkzoekenden het liefst solliciteren en vooral welke mogelijkheden HR-managers bieden om te solliciteren. Van de 318 HR-managers uit Nederland die meededen aan het onderzoek, was 43 procent tussen de 18 en 34 jaar. 35 procent was tussen de 35 en 49 jaar en 22 procent tussen de 50 en 65 jaar. Er deden iets meer mannelijke (59 procent) dan vrouwelijke HR-managers (41 procent) mee aan het onderzoek. 57 procent van de ondervraagde HR-managers heeft een leidinggevende functie. 24 procent werkt in het middenkader en 11 procent is bedrijfsleider.

###

Over Indeed
Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 180 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info
Progress Communications
Inger Hund / Corinna Peekel
Tel.: 020 363 11 52
E-mail: indeed@progresscommunications.nl

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie