• Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de aandacht. Ook in de PR is...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

Indeed Job Seeker Sentiment Survey: mannen en millennials meest optimistisch over hun kansen om een goede baan te vinden

Amsterdam, 15 december 2016 – Nederlandse mannen en 25- tot 34-jarigen (millennials) zijn het meest optimistisch over hun kansen op het vinden van een goede baan in 2017. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek uitgevoerd door Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld. In vergelijking met andere landen zijn Nederlanders, na Australiërs, over het algemeen overigens het minst optimistisch.

Bijna de helft van de Nederlandse ondervraagden (47,7 procent) geeft aan optimistisch te zijn over zijn of haar baankansen in 2017. Die positieve houding past binnen de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, aangezien recente cijfers van het CBS aantonen dat de werkloosheid in Nederland blijft dalen. In buurland Duitsland zijn werkzoekenden overigens nog veel positiever: daar is bijna driekwart (72,6 procent) optimistisch over het vinden van een baan in 2017.

Uit het onderzoek van Indeed blijkt verder dat vier op de tien Nederlandse vrouwen (39,1 procent) optimistisch zijn over het vinden van een goede baan in 2017. Dat is opvallend, aangezien eerder deze week de tweejaarlijkse emancipatiemonitor bekend werd gemaakt, waaruit juist naar voren kwam dat het aandeel Nederlandse vrouwen met betaald werk de afgelopen twee jaar bijna niet is gegroeid. Bij de mannen ziet meer dan de helft (54,8 procent) zijn kansen zonnig in. Wereldwijd is dit zelfs 60,6 procent van de mannen tegenover 51,9 procent van de vrouwen.

Op de vraag waar men zich het meest zorgen om maakt bij hun baanperspectieven, is ‘leeftijdsdiscriminatie’ een veelvoorkomend antwoord. Verrassend is het daarom niet, dat 55-plussers het minst optimistisch zijn over hun baankansen. Slechts een kwart (25,9 procent) van hen is optimistisch over het vinden van een baan in 2017, tegenover zes op de tien (60,3 procent) van de millennials. Dit terwijl de cijfers van het CBS laten zien dat de werkloosheid onder 55-plussers juist afneemt.

Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed: “Ondanks het aantrekken van de economie en de afname van werkloosheid zijn mensen nog altijd niet erg positief gestemd over hun baankansen. Toch lijkt dat, gezien de stijgende lijn in het aantal beschikbare banen, niet nodig. Voor het eerst sinds lange tijd zien we namelijk minder pessimistische economische cijfers. We verwachten dan ook dat we dit op den duur zullen terugzien op de arbeidsmarkt.”

###

Over het onderzoek
Indeed deed onderzoek naar de zoektocht van mensen die actief op zoek zijn naar een baan. Hierbij werd aan hen gevraagd wat hun verwachtingen zijn bij het zoeken van een baan in 2017. Voor het onderzoek werden in totaal 6.008 werkzoekenden ondervraagd in Nederland (1.000), het Verenigd Koninkrijk (1.003), de Verenigde Staten (1.001), Duitsland (1.000), Frankrijk (1.004) en Australië (1.000). In totaal werden er ongeveer evenveel mannen als vrouwen ondervraagd. De leeftijd van de respondenten varieerde van 16 jaar tot aan 55-plus.

Over Indeed
Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Neem voor meer informatie contact op met:
Progress Communications
Inger Hund / Corinna Peekel
E: indeed@progresscommunications.nl
T: +31 (0)20 363 1152

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie