• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Koninklijke Nederlandse Munt slaat Wadden Vijfje

  • Wadden Vijfje onderdeel van herdenkingsmuntenreeks UNESCO Werelderfgoed

  • Herdenkingsmunt is vanaf vandaag beschikbaar

Utrecht, 10 juni 2016 – Vandaag vond de ceremoniële Eerste Slag van de nieuwe herdenkingsmunt het Wadden Vijfje plaats. Arjan Berkhuysen, Directeur van de Waddenvereniging, deed dat bij de Koninklijke Nederlandse Munt. Deze herdenkingsmunt is onderdeel van de reeks herdenkingsmunten ter ere van UNESCO Werelderfgoed, die de Koninklijke Nederlandse Munt slaat in opdracht van het ministerie van Financiën. Het Wadden Vijfje is een wettig betaalmiddel in Nederland. De munt, met een nominale waarde van vijf euro, is verkrijgbaar via Herdenkingsmunt.nl en in de deelnemende postkantoren en -agentschappen van PostNL en Primera voor vijf euro.

 

Ceremoniële Eerste Slag met v.l.n.r. René van Dijk (Commercieel Directeur Koninklijke Nederlandse Munt), Kianoosh Motallebi (Ontwerper Wadden Vijfje) en Arjan Berkhuysen (Directeur Waddenvereniging)

Het Wadden Vijfje is de vijfde officiële herdenkingsmunt in de serie Nederlands Werelderfgoed. Ontwerper Kianoosh Motallebi laat ons door de ogen van een vogel over de Waddeneilanden van Texel, Nederland, tot Fano in Denemarken kijken. De (bewoonde) eilanden zijn van hun geografische namen voorzien in een lettertype geïnspireerd op oude zeekaarten. Op de munt zien we vogels voorbij vliegen, de scholekster en de meeuw, die karakteristiek zijn voor de Waddenzee. Met zijn ontwerp legt Motallebi verband tussen de geografische context van de Waddenzee en de prachtige natuur die het biedt.

De portretzijde bestaat uit een en profil portret van koning Willem-Alexander. Op de achtergrond vormt een matrix van gegraveerde punten een en face portret van de koning. De voorgrond van de munt bestaat uit het Oranje-familiewapen dat bovenop het hekwerk bij de entree van Paleis Noordeinde staat, de werkplek van de koning.

 

Eerder verschenen in de Werelderfgoed-serie drie munten van de hand van ontwerper Tine Melzer: het Grachtengordel Vijfje, het Rietveld Vijfje en het Molen Vijfje. Het Wadden Vijfje is ontworpen door Kianoosh Motalebbi, die eerder het Van Nelle Vijfje ontwierp.

“Herdenkingsmunten bieden ons de mogelijkheid om nationale thema’s, zoals Werelderfgoed, te eren. Bovendien zijn herdenkingsmunten van grote emotionele waarde voor veel gepassioneerde verzamelaars in Nederland, jong en oud, die plezier beleven aan het verzamelen van dit soort bijzondere uitgiften”, zegt René van Dijk van de Koninklijke Nederlandse Munt.

Naast de vijf-euromunt in blisterverpakking slaat de Koninklijke Nederlandse Munt ook enkele bijzondere verzamelaarsuitgiften:

  • het Wadden Vijfje in BU-kwaliteit ter waarde van tien euro;

  • het Wadden Vijfje in Zilver Proof-editie ter waarde van € 42,95;

  • het Wadden Tientje in Goud Proof-editie ter waarde van € 359,95.

***

Over de Koninklijke Nederlandse Munt
De Koninklijke Nederlandse Munt is de enige producent van de Nederlandse euromunten. Het is een innovatief, internationaal bedrijf in waardeproducten, geworteld in vierhonderd jaar traditie. Tot de innovatieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren behoren de laser- en 3D-technieken op munten, waarmee het mogelijk is om o.a. een QR-code of microtekst aan te brengen. De Koninklijke Nederlandse Munt behoort wereldwijd tot de top 5-producenten van circulatiemunten, herdenkingsmunten en verzamelaarsproducten. Sinds 1567 is het bedrijf gevestigd in Utrecht.

Houd www.knm.nl in de gaten voor actuele informatie.

Contactgegevens
Voor meer informatie over deze munt kunt u contact opnemen met:
Progress Communications
Linda van Aalten / Corinna Peekel
Tel.: 020 – 363 11 52
E-mail: knm@progresscommunications.nl
www.progresscommunications.nl

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie