• Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de aandacht. Ook in de PR is...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

May the fourth be with you: Jedi en andere vreemde functietitels op Indeed

Indeed zet de meest gekke vacaturezoekopdrachten op een rij

Amsterdam, 4 mei 2016 – Vandaag is het Star Wars Day, de uitgelezen dag voor vacaturesite Indeed om de resultaten te delen van de meest vreemde zoekopdrachten naar banen op Indeed. Toen in november 2015 de nieuwe James Bond-film uitkwam, zag Indeed een enorme stijging in het aantal zoekopdrachten naar geheim agent. Bij Indeed zijn we grote Star Wars-fans en onderzochten we of na het uitbrengen van de laatste Star Wars-film – Episode VII: The Force Awakens – een piek zou ontstaan in vreemde functietitels en -beschrijvingen in de nasleep van het enorme succes van deze film. Ter ere van 4 mei – Star Wars Day – zochten we ‘Jedi’ en andere wat excentrieke zoekopdrachten op in de zoekwoordenmelkweg van Indeed.

1. Jedi
Krijgsmonniken met lichtzwaarden die lang geleden leefden, in een afgelegen sterrenstelsel.

Sinds de première van Star Wars: The Force Awakens, vorig jaar, was er een groei van 328 procent in het gebruik van ‘Jedi’ in functietitels of –beschrijvingen.

 

2. Ninja
Lid van een middeleeuwse Japanse samenleving van huurlingen, zeer goed getraind in martial arts, experts in geheime operaties en moord. Tevens schildpadden.

Na een daling in de tweede helft van 2015 vochten de ninja’s terug en waren bedrijven vaker naar ze op zoek. Denk aan vacatures voor ninja’s die goed zijn in het bouwen van gitaren, tot ninja’s om de leidingen schoon te maken.

 

3. Rockster
Beroemde of succesvolle artiest die harde muziek maakt, gitaren kapot slaat en tv’s uit hotelramen gooit.

Hoewel we momenteel een lichte daling zien in het aantal vacatures voor ‘rockstar’, blijft het een populair trefwoord op Indeed – vooral wanneer het als één woord geschreven is.

 

 4. Wizard
Een persoon die gedreven is in de kunsten der magie.

Het trefwoord ‘wizard’ kwam een tijd op, maar nam weer af sinds er na 2011 geen nieuwe Harry Potter-films meer uitkwamen.

 

5. Guru
Een spiritueel leraar of religieuze gids.

Tot juli 2012 een zeer populair trefwoord, maar sinds die tijd ging het hard achteruit met de guru. Toch zijn werkgevers er nog steeds naar op zoek, zoals social-mediaguru’s.

 

Overige opvallende functietitels
‘Profeet’, ‘katalysator’ en zelfs ‘enthousiasteling’ worden steeds vaker officiële functietitels, al zijn de aantallen niet groot genoeg om een impact te hebben op trendgegevens. ‘Savant’ (hooggeleerde) is moeilijk te volgen, omdat het ook de naam van software is. ‘Sjamaan’ was in 2014 korte tijd erg populair, maar is sindsdien verdwenen.

Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux: “Vreemde functietitels klinken misschien leuk, maar helpen niet bij het vervullen van vacatures. Niets trekt talent beter aan dan een duidelijke, feitelijke functiebeschrijving. Deze worden namelijk wél gevonden bij zoekopdrachten en krijgen meer kliks.”

Uit onderzoek van Indeed blijkt dat er een optimale lengte is voor vacatureteksten om de beste kandidaten aan te trekken. Vacatures met een tekst tussen zevenhonderd en tweeduizend tekens leiden tot gemiddeld dertig procent meer sollicitaties. De ideale lengte voor vacaturetitels is tachtig tekens of minder.

# # # 

Over Indeed
Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. In januari 2016 gebruikten tweehonderd miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info
Progress Communications

Inger Hund / Corinna Peekel
Tel.: 020 363 11 52
E-mail: indeed@progresscommunications.nl

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie