• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Mkb’ers hebben moeite met het vinden van personeel

Meer dan vier van de tien zien het aantrekken van gekwalificeerde kandidaten als grote uitdaging

Amsterdam, 31 oktober 2016
–Het is voor Nederlandse midden- en kleinbedrijven niet makkelijk om personeel te vinden. Circa een derde (34 procent) heeft hier zelfs veel tot zeer veel moeite mee, zo blijkt uit onderzoek van ’s werelds nummer 1-vacaturesite Indeed, uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Team Vier, onder 314 HR-functionarissen in de mkb-sector. Slechts vijftien procent heeft weinig moeite met het aantrekken van nieuwe medewerkers.

De grootste recruitmentuitdaging ligt voor mkb’ers in het aantrekken van kandidaten met de beste kwalificaties. Meer dan vier van de tien (43 procent) van de ondervraagden geven aan dit als uitdaging te zien. Ruim een derde (36 procent) heeft bovendien moeite met het vinden van medewerkers die passen in de bedrijfscultuur. De tijd die zij die verantwoordelijk zijn voor HR, persoonlijk moeten steken in het werven van kandidaten, maakt het er verder niet makkelijker op: voor 31 procent vormt dit een hobbel in het recruitmentproces.

Recruitment van ervaren professionals het moeilijkst
Ervaren professionals blijken de moeilijkst te werven doelgroep. Ruim de helft (56 procent) van de ondervraagde mkb’ers geeft aan hier de meeste moeite mee te hebben. Op nummer 2 staan starters, die door twintig procent als lastigst te werven werden genoemd, gevolgd door managers (tien procent) en seizoenswerkers (zeven procent).

Gevraagd naar de grootste uitdagingen waar zij voor staan bij het uitzetten van onlinevacatures, geven veel mkb’ers aan moeite te hebben met het schrijven van vacatureteksten. Circa drie van de tien (29 procent) vinden het nog niet zo makkelijk om een accurate functieomschrijving op te stellen. Een bijna net zo grote groep (28 procent) vindt het vooral ingewikkeld om die functieomschrijving aansprekend te maken.

Opvallend is verder dat dertig procent van de mkb’ers vindt dat men te weinig sollicitaties ontvangt na het plaatsen van een onlinevacature, terwijl 26 procent juist aangeeft teveel reacties te krijgen. Bijna een tiende (negen procent) zegt helemaal niet voor uitdagingen te staan bij het plaatsen van onlinevacatures.

Flexibele werktijden
Als dat helpt om werknemers aan te trekken, zijn veel mkb’ers bereid een aantal concrete stappen te nemen. Zo staat 47 procent positief tegenover het idee zijn werknemers flexibele werktijden aan te bieden. Qua werklocatie zijn mkb’ers dan weer iets minder flexibel: slechts 23 procent staat welwillend tegenover thuiswerken. Verder wil 25 procent kandidaten wel een laptop of telefoon van de zaak geven, en is negentien procent bereid een hoger salaris te bieden.

Overigens zijn niet alle mkb’ers tot zulke concessies bereid. Moeite met het aantrekken van kandidaten of niet, negentien procent is er helemaal niet voor in iets extra’s aan te bieden om meer kandidaten aan te trekken.

###

Over het onderzoek
Indeed onderzocht het sollicitatieproces binnen mkb-bedrijven. Hierbij werd gekeken naar wat de reden is om nieuw personeel aan te trekken, en hoe mkb-bedrijven hun sollicitatieproces ervaren. Voor het onderzoek werden in totaal 314 HR-functionarissen in de mkb-sector ondervraagd. Van de ondervraagde HR-verantwoordelijken heeft 22 procent 10-25 werknemers in dienst, 26 procent heeft 26-50 werknemers in dienst, 27 procent heeft een bedrijfsgrootte van 51-100 werknemers en bij 25 procent zijn 101-250 werknemers werkzaam. De ondervraagde HR-verantwoordelijken zijn afkomstig uit verschillende branches.

Over Indeed
Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info
Progress Communications
Inger Hund / Corinna Peekel
Tel.: 020 363 11 52
E-mail: indeed@progresscommunications.nl

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie