• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Nederland kan leren van België op het gebied van mobile recruitment

Belgen lopen voor in ontwikkelingen en zijn beter op de hoogte

Amsterdam, 6 augustus 2015 –Zowel in Nederland als in België zijn er nog grote stappen te maken op het gebied van mobile recruitment. In beide landen is een overgrote meerderheid van de wervingssites nog niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, terwijl in Nederland het mobiele internet inmiddels het vaste-internetgebruik al overstijgt. Bij de Belgen is 28 procent van de recruitment-websites geschikt voor mobile devices, in Nederland is dat slechts zestien procent. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, de grootste vacaturesite ter wereld, onder 766 recruitment-professionals in Nederland en België.

Kennisverschil en scepticisme
Het uiteenlopen van de Nederlandse en Belgische percentages lijkt onder andere voort te komen uit een verschil in kennis. Zo zijn de zuiderburen beter op de hoogte van het feit dat een responsieve website bijdraagt aan een betere ranking in Google. In België wist 62 procent van de recruitment-professionals dit, in Nederland slechts 54 procent. Bovendien zijn Nederlandse bedrijven sceptischer over het belang van mobile recruitment. In ons land geeft dertig procent aan helemaal geen toegevoegde waarde te zien in mobile recruitment. In België is veertien procent van de recruiters die mening toegedaan. Voor het recruitment-proces, waarin ook zaken als het sollicitatieproces zijn opgenomen, biedt slechts negen procent van de Nederlandse bedrijven een sollicitatieproces dat volledig geoptimaliseerd is voor mobile devices. In België is dat negentien procent.

Verschil wordt groter
Het lijkt er bovendien op dat deze kloof tussen de buurlanden in de toekomst alleen maar groter wordt. Zo bekijkt 32 procent van de Belgische bedrijven de mogelijkheden van mobile recruitment, terwijl in Nederland slechts achttien procent daarmee bezig is. Daarnaast heeft 23 procent van de Belgische bedrijven plannen om in de toekomst een mobile recruitment-app te bouwen, tegen slechts zestien procent van de Nederlandse ondernemingen.

Leren van elkaar
“Hoewel wij in Nederland denken voorop te lopen in digitale kennis, zouden we op het gebied van mobile recruitment vaker over de grens kunnen kijken en ons verdiepen in projecten en cases van, en kennis opdoen bij onze zuiderburen. We lijken het belang van mobile recruitment te onderschatten en lopen talent mis door websites niet te optimaliseren voor mobiel gebruik”, zegt Sander Poos, algemeen directeur van Indeed Benelux. “Wie zegt dat mobile recruitment de toekomst heeft, drukt zich nog zwak uit. Mobile devices zijn namelijk nu al verantwoordelijk voor het grootste deel van het internetverkeer. In 2014 werd de website van Indeed voor het eerst meer bezocht via mobile devices dan via een pc. En die trend zien we ook in Nederland, waar 51 procent van onze bezoekers onze website raadpleegt via een tablet of smartphone. Zeker voor het aantrekken van millennials – de mobiele generatie – zien we bij Indeed dat een mobile recruitment-site een must is.”

Het verschil tussen Nederland en België komt naar voren bij bedrijven van alle soorten en maten. Bij grote Belgische bedrijven is 33 procent van de recruitment-websites geoptimaliseerd voor mobile devices, in Nederland is dat 26 procent. Bij kleine bedrijven liggen de percentages op elf voor België en zes voor Nederland. Bij de middelgrote bedrijven is het verschil met twintig procentpunten het grootst: 34 procent in België, veertien procent in Nederland.

###

Over het onderzoek
Vacaturesite Indeed gaf online marktonderzoeksbureau Multiscope de opdracht onderzoek te doen naar de positie van bedrijven in Nederland en België als het gaat om mobile recruitment. In totaal werden 766 Nederlandse en Belgische HR-(mede)beslissingsnemers van kleine, middelgrote en grote bedrijven uit verschillende sectoren ondervraagd. Het onderzoek vond plaats in juni 2015.

Over Indeed

Als ’s werelds grootste vacaturesite, met meer dan 180 miljoen unieke bezoekers per maand in meer dan vijftig verschillende landen, is Indeed uitgegroeid tot dé katalysator om de wereld aan werk te helpen. Indeed is gedreven om de juiste vacature te vinden voor iedereen. Indeed helpt bedrijven van elke grootte om het beste talent in te huren en biedt werkzoekenden de beste kans om aangenomen te worden.

 

Voor meer informatie

Progress Communications

Inger Hund / Stella Jansen

Tel.: 020 363 11 52

E-mail: indeed@progresscommunications.nl

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie