• Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de aandacht. Ook in de PR is...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

Onderwerp ‘arbeidsmarkt’ voor bijna helft van Nederlanders van grote invloed op stemkeuze

Amsterdam, 6 maart 2017 – Van de Nederlandse kiesgerechtigden neemt bijna de helft (48 procent) in zijn of haar stemkeuze voor de aankomende verkiezingen de plannen van de politieke partijen op het gebied van de arbeidsmarkt mee in overweging. Dat blijkt uit recent onderzoek van Indeed, uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Team Vier. De nummer 1-vacaturesite ter wereld ondervroeg kiezers over wat zijn of haar wensen en verwachtingen zijn met betrekking tot het onderwerp ‘arbeidsmarkt’ als politiek thema.

Meer dan de helft van de kiezers (55 procent) is van mening dat de politiek de huidige problemen van werkenden niet serieus neemt. Slechts 26 procent vindt het tegenovergestelde. Opvallend is dat 42 procent van de stemgerechtigden niet weet welke partij voor hem of haar het beste verkiezingsprogramma met betrekking tot de arbeidsmarkt heeft.

Indeed zette op basis van de onderzoeksresultaten op een rij welke arbeidsmarktthema’s volgens de Nederlandse kiezers de meeste prioriteit hebben. Bijna een kwart (23 procent) vindt de werkloosheid in het algemeen het belangrijkste onderwerp als het gaat om de arbeidsmarkt. Gelijke salarissen voor mannen en vrouwen met dezelfde functie wordt door zestien procent als topprioriteit gezien. Voor veertien procent is jeugdwerkloosheid het belangrijkste thema.

Grootste uitdagingen
De genoemde onderwerpen zijn volgens de kiezers ook de grootste uitdagingen op de arbeidsmarkt. De werkloosheid in het algemeen wordt door 23 procent als grootste uitdaging gezien, gevolgd door jongerenwerkloosheid (volgens dertien procent van de kiezers), gelijke salarissen voor mannen en vrouwen met dezelfde functie (elf procent) en het in dienst nemen van 50-plussers (eveneens elf procent). Overigens denkt meer dan de helft van de stemgerechtigden (53 procent) dat politici niet goed op de hoogte zijn van de problemen en zorgen die spelen onder werkenden. Slechts een op de drie kiezers vindt het tegenovergestelde.

Als het gaat om de toekomst, verwacht 67 procent van de kiezers dat automatisering de komende tien jaar een grote invloed zal hebben op de arbeidsmarkt. Toch vreest deze groep niet voor zijn of haar eigen baan. Op de vraag ‘Hoe groot acht u de kans dat uw baan over tien jaar wordt vervangen door techniek?’, noemt 57 procent van de werkzame kiesgerechtigden die kans klein. Slechts veertien procent acht de kans groot dat dit wel gebeurt en 29 procent weet het niet.

Werk aan de winkel
Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed: “Uit het onderzoek blijkt dat er nog veel onduidelijkheid is: kiezers weten niet met welke arbeidsmarktthema’s de verschillende partijen zich precies bezighouden. Met de Tweede Kamerverkiezingen in zicht, is er voor politici nog veel werk aan de winkel om dit voor de kiezers duidelijk te maken.”

###

Over het onderzoek
Indeed onderzocht de wensen en meningen van stemgerechtigde Nederlanders met betrekking tot het onderwerp arbeidsmarkt als politiek thema. In totaal hebben 800 respondenten meegedaan aan dit onderzoek. Hiervoor zijn uitsluitend kiesgerechtigde Nederlanders ondervraagd, die op 15 maart 2017 mogen stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Om de representativiteit te waarborgen, is een weging uitgevoerd op geslacht, leeftijd en de politieke partij die men bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 heeft gestemd.

Over Indeed
Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Neem voor meer informatie contact op met:
Progress Communications
Inger Hund / Corinna Peekel
E: indeed@progresscommunications.nl
T: +31 (0)20 363 1152

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie