• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Polycoms voorspellingen voor 2016: de zeven belangrijkste ontwikkelingen in samenwerkingstechnologie

  • Millennials vormen komende jaren de Workplace of the Future
  • Mobiliteits- en clouddiensten stimuleren nieuwe use cases voor samenwerking
  • Visuele samenwerking groeit snel, ook buiten de vergaderzaal
  • WebRTC groeit, maar wordt nog niet op grote schaal gebruikt 

Amsterdam, 8 januari 2016 – Na een succesvol 2015 – met zowel de introductie van de eerste, toonaangevende samenwerkingstechnologie in de markt, als zijn 25ste verjaardag – introduceert Polycom zijn top 7-voorspellingen voor samenwerkingstechnologieën voor 2016. Dit zijn de trends die de Workplace of the Future zullen veranderen. 

2015 gaat zonder twijfel de boeken in als een belangrijk jaar voor de samenwerkingssector. Begin van dat jaar voorspelde Polycom grote kansen voor samenwerking, inclusief een toenemend gebruik van samenwerkingstools binnen internationale organisaties, belangrijke veranderingen in kantoren en een structurele verandering in de manier waarop mensen samenkomen. De belangrijkste ontwikkeling: nieuwe oplossingen veranderen over de gehele wereld de manier van samenwerken binnen organisaties.

Na een innovatief 2015 voorspelt Polycom een zevental belangrijke ontwikkelingen voor 2016.

1.       Millennials vormen de Workplace of the Future

Millennials zijn het meest actief en betrokken dankzij sociale netwerken en gebruiken technologie vaker dan andere generaties om in contact te blijven met familie, vrienden en collega’s. Ze zijn van nature gewend aan samenwerken en aan het gebruik van video voor zowel communicatie als educatie. In een recente studie in opdracht van Polycom antwoordde 78 procent van de millennials dat toegang tot zijn favoriete technologie hem meer productief maakt op het werk. Millennials verwachten op het werk dezelfde ervaring als in hun privéleven. Polycom voorspelt dat millennials in 2016 meer invloed krijgen op het vormgeven van kantoren en werkruimten. Ook zullen bedrijven toptalent verliezen als zij geen stimulerende werkervaring met uitgebreide samenwerkingstools bieden. De Workplace of the Future is in staat millennials en bestaand personeel succesvol samen te brengen.


2. Mobiliteit draait om de samenwerking van devices

De Workplace of the Future is geen locatie. Mensen gaan niet langer naar hun werk, maar werken waar en wanneer ze willen. De Workplace of the Future is gericht op het werken vanuit elke locatie, op elk tijdstip, vanaf elk device. En dat allemaal met dezelfde productiviteit als op kantoor. Samenwerking gaat in deze eeuw van mobiliteit verder dan de specifieke applicaties die een device biedt. Het gaat vooral om naadloze integratie tussen verschillende devices en locaties. In 2016 komt er een grotere focus op hoe devices met elkaar samenwerken om een geïntegreerde samenwerkingservaring te leveren. De mogelijkheid om voortdurend en eenvoudig verbinding te maken tussen mobiele devices, persoonlijke systemen en systemen voor groepssamenwerking met dezelfde voice-, content- en video-ervaringen, garandeert productiviteit voor werknemers. Dit jaar gebruiken ook meer werknemers hun mobiele devices als persoonlijke ‘afstandsbediening’ en voor verbinding, controle en interactie met zakelijke samenwerkingsoplossingen, vanaf elke locatie.


3. Webtechnologieën groeien, maar interoperabiliteit blijft een uitdaging

Samenwerken via je webbrowser is al tijden het streven, en WebRTC groeit als een mogelijke technische optie. Deze benadering zal in eerste instantie video-interacties met klanten vereenvoudigen, maar zich later ook uitbreiden naar zakelijke samenwerking. WebRTC maakt browser-to-browser-videoverbinding mogelijk zonder plug-ins of extra technologieën te hoeven installeren. Ondanks grote interesse duurt het echter nog even voordat WebRTC op grote schaal in gebruik wordt genomen. Dit komt door een gebrek aan standaardisatie, inconsistente browserondersteuning en een minimale interoperabiliteit tussen WebRTC-applicaties en de huidige zakelijke samenwerkingsoplossingen. WebRTC zal meer eindgebruikers kennis laten maken met videocommunicatie, maar niet op hetzelfde niveau als de audio-, content-sharing- en videokwaliteit van zakelijke visuele samenwerkingssystemen. Om de massa te bereiken, is voor WebRTC interoperabiliteit met meer zakelijke omgevingen erg belangrijk. Tot die tijd verwachten we dat gebruikers WebRTC vooral benutten als toevoeging op andere samenwerkingstechnologieën.


4. Kantoren veranderen om nieuwe werkwijzen te ondersteunen

Werknemers werken overal vandaan en dit stimuleert een belangrijke verandering van zakelijke faciliteiten en IT. Visuele samenwerking is niet langer beperkt tot de vergaderruimte of het bureau, maar breidt zich door het bedrijf heen uit, en naar virtuele ruimten buiten het kantoor. In 2016 ontstaat er een nieuwe focus op het faciliteren van verschillende soorten werkruimten, met een uitbreiding van het aantal vergaderruimten en meer vraag naar center-of-the-room-samenwerkingsoplossingen.


5. De waarde van de cloud gaat verder dan samenwerkingsverbindingen

De cloud is veelbelovend op het gebied van samenwerkingsdiensten. Het verandert de manier waarop bedrijven diensten aanschaffen en gebruiken, en stimuleert nieuwe gebruiksmodellen. Voorheen zagen veel kleine bedrijven samenwerkingsoplossingen als een onbereikbare luxe, waarvoor ze de IT-teams of het budget niet hadden. De cloud maakt toegang tot samenwerkingsdiensten laagdrempeliger, waardoor ook kleine bedrijven door schaalvergroting op gelijke voet kunnen komen met hun grotere concurrenten. De opkomende samenwerkingsoplossingen zullen echter pas in de loop van 2016 echt deuren openen, en de productiviteit en interactiviteit van elk bedrijf vergroten. Diensten als analytics, diagnostics, vertalingen en natural language processing zullen een grote rol spelen bij het verbeteren van de gebruikerservaring en geven de consument belangrijke gebruiksgegevens en tools om effectiever aan de slag te kunnen.


6. Werken in verschillende tijdzones dankzij het collectief geheugen

Terwijl de snelle globalisering aanhoudt, wordt 2016 het jaar van video content capture. We verwachten dat meer bedrijven een ‘follow-the-sun’-strategie hanteren en daarom zullen werken in verschillende tijdzones. Dit legt meer nadruk op het collectief geheugen – de mogelijkheid om relevante, belangrijke informatie vast te leggen, te verzamelen en te delen binnen de gehele organisatie. Dit zal het gebruik van oplossingen stimuleren, waarmee gebruikers enerzijds naadloos en eenvoudig video-, audio- en contentsamenwerking vastleggen, en anderzijds het materiaal overal en altijd kunnen terugkijken en analyseren. Bedrijven die dit collectief geheugen faciliteren, zijn niet alleen beter in staat om belangrijk intellectueel eigendom te behouden, maar maximaliseren ook productiviteit, creativiteit en educatie.


7. Wat jij ziet, zien wij allemaal

Samenwerking vanaf verschillende locaties en devices is sterk verbeterd, vooral dankzij de huidige, kwalitatief hoogwaardige oplossingen voor audio, video en het delen van content. Echter, oplossingen waarmee gebruikers content automatisch, eenvoudig en intuïtief delen, zullen de productiviteit in 2016 pas echt verhogen en een krachtiger ervaring opleveren. Het realtime delen van presentaties, documenten en resultaten is fundamenteel voor samenwerking. Was het in het verleden nog een uitdaging om dit consistent en betrouwbaar te doen, dankzij nieuwe technologieën weten gebruikers dat hun content accuraat en duidelijk aan collega’s getoond wordt.

In de afgelopen twaalf maanden zagen we veranderingen in de markt, die een enorme impact hadden op de zakelijke besluitvorming. Eerder al zagen veel organisaties samenwerkingstools als ‘nice-to-have’, maar niet belangrijk voor dagelijkse werkzaamheden. Vandaag de dag overwinnen we dit verschil in opvattingen en geloven we dat samenwerking wel degelijk bedrijfskritisch is. Organisaties maken van samenwerking een strategisch initiatief door herstructurering van traditionele werk- en vergaderruimten en snelle uitbreiding van mobiele oplossingen, zodat werknemers werken waar en wanneer ze maar willen. De cloud maakt toegang tot samenwerkingstools alomtegenwoordig en maakt de weg vrij voor bedrijven van elk formaat. Nieuwe oplossingen maken nieuwe ruimten, mobiele werkpatronen en rijke multimediasamenwerking mogelijk. In 2016 verwachten we de opkomst van deze Workplace of the Future, waarin samenwerking onderdeel is van de organisatiestructuur – beschikbaar in elke werkruimte en geïntegreerd met elke taak of werkstroom voor een eenvoudige en geweldige ervaring van de eindgebruiker.

###

Over Polycom
Polycom helpt organisaties de kracht van samenwerking te ontketenen. Wereldwijd overbruggen meer dan vierhonderdduizend bedrijven en organisaties afstanden met veilige video-, spraak- en contentoplossingen van Polycom. Polycom en zijn partnerecosysteem bieden flexibele samenwerkingsoplossingen voor elke omgeving en leveren de beste gebruikerservaring en ongeëvenaarde investeringsbescherming.

Progress Communications
Inger Hund / Corinna Peekel
Telefoon: +31 (0)20 363 11 52
E-mail: Polycom@progresscommunications.nl

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie