• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Sinterklaas shopt het liefst doordeweeks online

Amsterdam, 28 november 2016 –De pepernoten en chocoladeletters liggen al ruim twee maanden in de winkel. En nu de goedheiligman zelf ook in het land is aangekomen, gaan de meeste Nederlanders zich weer bezighouden met de sinterklaasinkopen. Uit onderzoek van Criteo – uitgevoerd door Markteffect – blijkt dat ruim twee op de drie (69 procent) Nederlanders al een paar weken van tevoren aankopen doen. Deze aankopen doet 57 procent het liefst doordeweeks om de lange rijen aan de kassa’s in de weekenden voor Sinterklaas te vermijden.

Want hoeveel Sint ook van surfen houdt – 71 procent van de respondenten is dit jaar van plan zijn aankopen online te doen –, er wordt ook nog veel in de winkel gekocht (54 procent). Mensen blijken de twee opties duidelijk te combineren bij het kopen van cadeaus. Daarnaast gebruikt 67 procent van de onlineshoppers voor zijn aankopen een mobiel device, zoals een smartphone of tablet. Maar liefst 76 procent geeft de voorkeur aan een desktop of laptop, en dan het liefst ’s avonds.

Sinterklaasje, kom maar binnen met je geld
Veruit het meeste geld wordt dit jaar besteed aan speelgoed: zestig procent van de Nederlanders is van plan speelgoed te kopen voor Sinterklaas. En dat is niet zo vreemd, want Sinterklaas is natuurlijk een kinderfeest. Maar ook volwassenen lijken nog te genieten van deze traditie: speelgoed wordt met 36 procent gevolgd door gezondheids- of schoonheidsproducten. Op de derde plaats volgt kleding met 31 procent. En wat de gemiddelde Nederlander uitgeeft aan Sinterklaas? 76 procent vindt tussen de tien euro en vijftig euro per cadeau redelijk.

Daar wordt aan de deur bezorgd
Voor het ene cadeau zadelt de Sint zijn schimmel op om hoogstpersoonlijk een aantal fysieke winkels langs te gaan. Voor het andere cadeau raadpleegt hij echter liever in zijn joggingbroek het internet. Zo zullen de Nederlanders die van plan zijn een cadeau te kopen binnen de categorie ‘eten en drinken’, in de meeste gevallen naar de winkel gaan (negentig procent). Daarnaast worden ook gezondheids- of schoonheidsproducten veelal in een winkel gekocht (71 procent). Producten binnen de categorieën ‘ervaringen*’ (tachtig procent), ‘vakantie’ (76 procent), ‘videogames’ (74 procent), ‘technologie’ (71 procent) en ‘muziek en film’ (67 procent) worden daarentegen meestal via het internet aangeschaft.

Kantelpunt van fysieke winkel naar onlineaankopen
Opvallend is, dat een aantal categorieën zich op een kantelpunt lijkt te bevinden. Er wordt namelijk steeds meer online gekocht. Zo kopen de meeste Nederlanders speelgoed nog in de winkel (53 procent), en 47 procent online. Kleding wordt door 55 procent aangeschaft in de winkel, en ook voor sportproducten gaat nog 51 procent van de Nederlanders liever zelf op pad. Bordspellen nemen als enige een onlinevoorsprong: 53 procent koopt die via internet.   

Hop, hop, hop, korting erbovenop
Een groot deel van de retailbranche geeft het laatste weekend voor Sinterklaas speciale kortingen. Gezien de resultaten van dit onderzoek, zijn er echter genoeg kansen om al eerder extra omzet te genereren. “De retailbranche doet er goed aan om ook in de laatste week voor Sinterklaas de aandacht hier volledig op te richten. Dit geldt voor zowel online- als fysieke winkels”, zegt Piet Hein Kerkhof, Managing Director van Noord-Europa bij Criteo. “Ondanks dat het merendeel van de Nederlanders inkopen een paar weken van tevoren doet, shopt een derde juist deze week voor Sinterklaaskado’s. Dit is dus de uitgewezen mogelijkheid voor retailers om deze last-minute-shoppers binnen te halen.”

 # # #

Over het onderzoek
Onderzoeksbureau Markteffect deed in opdracht van Criteo onderzoek naar de online-sinterklaasaankopen in Nederland. Voor dit onderzoek zijn 541 respondenten van achttien jaar of ouder in Nederland ondervraagd. Hen is gevraagd of ze weleens online cadeaus kopen en of ze dit jaar Sinterklaas vieren. Het onderzoek heeft plaatsgevonden van 19 tot en met 24 oktober 2016.

Over Criteo
Criteo (Nasdaq: CRTO) biedt gepersonaliseerde performancemarketing op uitgebreide schaal. Door de opbrengsten na de klik te meten, maakt Criteo ROI transparant en eenvoudig meetbaar. Criteo heeft tweeduizend medewerkers in 31 kantoren in Noord- en Zuid-Amerika, EMEA en Azië-Pacific. Van daaruit bedient het wereldwijd twaalfduizend adverteerders en onderhoudt met zeventienduizend uitgeverijen directe relaties. Meer informatie is te vinden op www.criteo.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Progress Communications
Inger Hund / Kinyi Tsui
Criteo@progresscommunications.nl
T. 020 363 11 52

 

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie