• Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de aandacht. Ook in de PR is...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

Sony, Ashley Madison en VTech: dit kunnen we leren van de grootste hacks in 2015

Amsterdam, 16 december 2015 –Wat hebben vreemdgangers in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, televisie- en filmconcern Sony en de Amerikaanse overheid met elkaar gemeen? Ze kwamen het afgelopen jaar allemaal uitgebreid in het nieuws vanwege een hackersaanval of beveiligingslek. Als het om cybersecurity gaat, was 2015 met recht een bewogen jaar. Balabit zet de meest opvallende voorbeelden op een rijtje. Dit zijn de lessen die we kunnen leren voor 2016.

Speelgoedconcern VTech
Persoonlijke informatie en wachtwoorden van bijna vijf miljoen mensen kwamen in november 2015 op straat te liggen toen VTech, de Chinese fabrikant van educatief elektronisch speelgoed, werd gehackt. Daaronder ook gegevens van bijna 125.000 Nederlandse ouders en hun kinderen. De belangrijkste lessen die we hieruit kunnen trekken? Ten eerste dat de opzet van één account voor alle gegevens aan hackers meer mogelijkheden biedt om toegang te krijgen tot je informatie. Ten tweede dat beveiliging nog te weinig prioriteit krijgt bij dit soort fabrikanten, vaak vanwege budgetproblemen.

Ashley Madison en de datingsitehack
In augustus 2015 zal menige Nederlander ’s nachts peinzend en malend wakker hebben gelegen. In die maand werden namelijk de gegevens van 37 miljoen leden – onder wie bijna zeshonderd Nederlanders – van vreemdgangerssite Ashley Madison online gezet. Namen, creditcardgegevens en IP-adressen: niets was veilig tijdens de enorme hack. Een echte eyeopener, want ook dit soort websites zijn blijkbaar niet zo privé als ze doen geloven. En nog iets opvallends: ook al denk je met een vrouw te chatten, het kan zomaar een man, of erger: een robot zijn.

Sony en de film ‘The Interview’
De comedy van Sony Pictures ‘The Interview’ – waarin de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un op de hak wordt genomen – raakte niet alleen een gevoelige snaar in Noord-Korea, maar ook bij de hackersgroep ‘Guardians of Peace’. In de aanloop naar de première zetten de hackers daarom steeds meer gevoelige gegevens over Sony online om het bedrijf zo te dwingen de film te annuleren. En met succes. Het leermoment? Ook de showbusiness kent genoeg geheimen die het daglicht niet kunnen verdragen. 

Washington en de OPM-hack
Hoewel de hacks al in 2014 plaatsvonden, werd pas in juni 2015 bekendgemaakt dat bij twee inbraken in het Office of Personnel Management (OPM) gegevens van maar liefst 25,7 miljoen Amerikanen waren gestolen. Zeer gevoelige gegevens welteverstaan, waaronder informatie over drugs- en alcoholgebruik, arrestaties, faillissementen en zo’n 5,6 miljoen vingerafdrukken. De hack – die wordt gezien als een van de grootste in de Amerikaanse geschiedenis – maakt ons vooral bewust van één ding: in ons enthousiasme over big data staan we vaak niet stil bij de risico’s die gepaard gaan met het verzamelen van data op zo’n grote schaal.

TalkTalk-hack door Britse tieners
Hoewel het niet de allergrootste hack bleek, was de inbraak in het systeem van de Britse telecom- en internetprovider TalkTalk groot nieuws. De privégegevens van bijna 157.000 gebruikers werden gekraakt, waaronder financiële gegevens. Wat blijkt? Het waren een paar tieners die – notabene door middel van een SQL-injectie – achter de hack zaten. Wake-up call!

Het is duidelijk: ook in 2016 zijn er nog genoeg verbeterpunten op het gebied van cybersecurity. Meer weten over het voorkomen van datalekken? Kijk op www.balabit.com

# # #

Over Balabit
Balabit – met het hoofdkantoor gevestigd in Luxemburg – is een toonaangevende leverancier van contextuele securitytechnologieën. Het bedrijf heeft als missie datalekken te voorkomen zonder bedrijven beperkingen op te leggen. Balabit opereert wereldwijd, samen met partners, via een netwerk van lokale kantoren binnen de Verenigde Staten en Europa. Balabits Contextual Security Intelligence™-strategie beschermt organisaties realtime tegen bedreigingen veroorzaakt door misbruik van risicovolle en privileged accounts. Oplossingen omvatten betrouwbaar systeem- en applicatie-Log Management met contextbewuste dataopname, Privileged User Monitoring en User Behaviour Analytics. Samen identificeren zij ongebruikelijke gebruikersactiviteiten en bieden ze uitgebreid inzicht in mogelijke bedreigingen. In combinatie met bestaande control-based strategieën maakt Balabit een flexibele en mensgerichte benadering mogelijk om beveiliging te verbeteren, zonder extra barrières te creëren voor de bedrijfsvoering. Opgericht in 2000, heeft Balabit zich ruimschoots bewezen met 23 Fortune 100-klanten en ruim één miljoen zakelijke gebruikers wereldwijd. Voor meer informatie: www.balabit.com.

Sinds 1 oktober 2015 heeft Balabit een nieuwe corporate brand en nieuw logo. Ook de tagline werd aangepast: ‘Contextual Security Intelligence’. Meer uitleg vindt u hier.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met : 
Progress Communications
Inger Hund / Corinna Peekel
Balabit@progresscommunications.nl
T. 020 363 11 52

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie