• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Steeds meer Nederlanders zadelen nabestaanden met ongewenste digitale nalatenschap op

Baarn, 5 oktober 2015 – 59 procent van de Nederlanders heeft nog nooit nagedacht over wat er na overlijden met zijn of haar online profielen moet gebeuren. Dat blijkt uit onderzoek van uitvaartverzekeraar Nuvema. Opvallend is, dat bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) wil dat zijn of haar nabestaanden die beslissing nemen. En dat terwijl maar liefst 59 procent helemaal geen social media accounts van overleden familie en vrienden wil beheren. Een groeiend aantal Nederlanders zit er niet op te wachten om na iemands overlijden beslissingen te moeten nemen over zijn of haar Facebook, Instagram, LinkedIn of Snapchat, of misschien wel dating account.

Nog maar weinig mensen zijn zich ervan bewust dat zij tijdens hun leven een enorme hoeveelheid data aanmaken, die voor altijd online blijft staan en waarmee nabestaanden geconfronteerd worden. Zo heeft 81 procent van de Nederlanders helemaal niets geregeld met betrekking tot zijn of haar digitale nalatenschap. Inmiddels is dan ook bijna de helft (47 procent) van de Nederlanders al wel eens geconfronteerd met een ‘spookaccount’: een online profiel van iemand die al overleden is.

Emile de Jong, directeur van Nuvema: “Een verjaardagsnotificatie van iemand die overleden is, een vriendschapssuggestie via Facebook of een gepersonaliseerde nieuwsbrief van een forum waar een overledene actief was – het zijn voor nabestaanden pijnlijke momenten als er niets met de profielen gebeurt. Uit ons onderzoek komt duidelijk naar voren dat we onze sociale nalatenschap graag door nabestaanden laten regelen, maar dat nabestaanden daar juist niet op zitten te wachten. Een moeilijke situatie als je ermee geconfronteerd wordt. In een tijd van rouw moeten nabestaanden hun aandacht verdelen over het regelen van de uitvaart, het op de hoogte stellen van instanties en het verdelen van vermogen en spullen – een zware periode. Daar komt nu ook nog het groeiende aantal digitale-mediaprofielen bij. Het is van belang dat iedereen nadenkt over wat er na het overlijden moet gebeuren en – waar mogelijk – vast voorbereidingen treft.”

42 procent wil dat profielen verwijderd worden

Slechts acht procent heeft weleens met iemand gepraat over zijn of haar eigen digitale nalatenschap en nog eens acht procent heeft voor nabestaanden wachtwoorden en gebruikersnamen opgeslagen. Een aantal mensen (twee procent) schakelt een organisatie in om na overlijden zorg te dragen voor zijn of haar online profielen. Ondanks het feit dat nog maar zo weinig mensen iets geregeld hebben, willen veel Nederlanders (maar liefst 42 procent) wel dat hun online profielen verwijderd worden. Slechts acht procent wil dat alles online blijft staan. Vijf procent heeft als wens dat zijn of haar digitale profiel een online gedenkplaats wordt.

Steeds meer nabestaanden ongewenst opgezadeld met digitale profielen

Nuvema voerde in 2011 en  2013 hetzelfde onderzoek uit. In 2013 gaf 65 procent aan nog nooit te hebben nagedacht over zijn of haar digitale nalatenschap. Toen vond 31 procent dat zijn of haar nabestaanden moesten bepalen wat er met digitale profielen moet gebeuren – ten opzichte van dat jaar vond er dus een flinke stijging plaats in 2015 (63 procent).

Op 5 oktober 2015 start Nuvema met een nieuwe campagne om Nederlanders bewuster te maken van hun digitale nalatenschap. Meer informatie over online rechten van overledenen, online rouwverwerking, de officiële mogelijkheden om een account te verwijderen, straatinterviews over social media na overlijden en tips om nabestaanden zorgelozer achter te laten, vindt u op: http://www.nuvema.nl/social-media-testament/onderzoek-2015. Het bedrijf biedt hulp met het zogenaamde Social Media Testament waarin je per account gebruikersnaam en e-mailadres kunt registeren, en kunt selecteren wat er moet gebeuren na overlijden. Daarnaast biedt Nuvema een handleiding voor het aanpassen of verwijderen van accounts van een overledene.

Over Nuvema
Nuvema bestaat sinds 1949 en heeft ruim 300.000 cliënten in geheel Nederland. Daarnaast werkt zij samen met driehonderd lokale uitvaartverzorgers die werken volgens de lokale wensen en gebruiken. Nuvema hecht veel waarde aan persoonlijke wensen van haar cliënten, zodat ze zich op maat kunnen verzekeren. Daarbij wordt ook rekening gehouden met prijsverschillen tussen de verschillende regio’s, zodat bij overlijden het volledige bedrag voor de uitvaart gedekt is.

Voor meer informatie en vragen kunt u contact opnemen met Emile de Jong, directeur van Nuvema Uitvaartverzekering, via:
Stella Jansen
Tel.: +31 (0)20 363 11 52
E-mail: Nuvema@progresscommunications.nl

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie