• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Vier tips om de rijveiligheid van bouwpersoneel te verhogen

Utrecht, 2 maart 2016 – Hoewel bouwbedrijven veel aandacht hebben voor de veiligheid van hun werknemers, beperkt die aandacht zich wellicht nog teveel tot de veiligheid op de bouwplaats. Natuurlijk, werken op een bouwplaats brengt risico’s met zich mee en het is goed dat hier voldoende aandacht voor is.

Maar bouwpersoneel loopt op de weg net zo goed een risico. Zeker nu bouwbedrijven weer meer omzet boeken dan in de afgelopen jaren, en bouwpersoneel vaker onderweg is van de ene naar de andere bouwplaats.

Gelukkig zijn er verschillende dingen die bouwbedrijven kunnen doen om die risico’s te beperken. Vier tips om bouwpersoneel veilig op weg te sturen.

1. Ondersteun een veiliger rijstijl
Te hard rijden is een van de meeste oorzaken van verkeersongelukken. En hoewel bedrijven tot voor kort niet zo heel veel konden doen om ervoor te zorgen dat medewerkers zich aan de maximumsnelheid houden, kan dat nu wel.

Met een fleetmanagementsysteem is het namelijk mogelijk om zowel realtime als achteraf te zien of medewerkers een maximumsnelheid hebben overtreden. Daarbij is het zelfs mogelijk om onderscheid te maken tussen overtredingen binnen en buiten de bebouwde kom.

Naast overschrijdingen van een maximumsnelheid geeft een fleetmanagementsysteem ook inzicht in ander onveilig rijgedrag, zoals te hard optrekken. Allemaal informatie die bouwbedrijven kunnen gebruiken om hun medewerkers te coachen richting een veiliger rijstijl.

2. Help ongeautoriseerd voertuiggebruik voorkomen
Ongeautoriseerd voertuiggebruik verhoogt het risico op ongelukken. Als medewerkers hun bedrijfsbus bijvoorbeeld ook buiten werktijd gebruiken. Of als iemand die niet bij het bouwbedrijf in dienst is, achter het stuur kruipt.

Bedrijven die gebruik maken van een fleetmanagementsysteem krijgen hierover een melding, desgewenst realtime, zodat ze gelijk actie kunnen ondernemen.

3. Pech voorkomen
Als een voertuig niet goed wordt onderhouden, vergroot dat natuurlijk de kans op pech op de weg. Bouwbedrijven doen er daarom goed aan voertuigen voor regelmatige inspecties in te roosteren, en onderhoud in te plannen op basis van verstreken tijd of aantal gereden kilometers.

Ook hier biedt een fleetmanagementsysteem uitkomst. Het systeem geeft namelijk een herinnering wanneer een voertuig toe is aan een kleine of grote beurt. Ook geeft het de monteur inzicht in de onderhoudsgeschiedenis, zodat hij precies weet welke werkzaamheden hij moet verrichten.

4. Sneller handelen bij noodsituaties
Alle voorzorgsmaatregelen ten spijt, kan het natuurlijk voorkomen dat medewerkers betrokken raken bij een ongeluk. Of met pech langs de weg komen te staan. In dat geval is het belangrijk dat het bouwbedrijf ervoor zorgt dat er zo snel mogelijk hulp ter plaatse is.

In de vorm van pechhulp bijvoorbeeld, of in het ergste geval: hulpdiensten. Met een fleetmanagementsysteem zijn bedrijven altijd op de hoogte van de locatie van hun bestuurders, zodat ze snel bijstand kunnen verlenen.

Werknemers zijn welwillender dan bedrijven denken
Veel bedrijven zien misschien op tegen de introductie van een fleetmanagementsysteem, omdat zij opzien tegen de reacties van de bestuurders. Zij zouden het immers kunnen zien als een soort Big Brother die over de schouders meekijkt.

De praktijk leert echter dat werknemers niet veel problemen hebben met een dergelijke oplossing, zolang een bedrijf er maar open en eerlijk over communiceert. Het gaat uiteindelijk immers om hun eigen veiligheid.

###
Over Fleetmatics Group PLC
Fleetmatics Group PLC is wereldwijd een toonaangevend leverancier van fleetmanagement-oplossingen voor kleine en middelgrote ondernemingen. Het bedrijf levert zijn oplossingen als Software-as-a-Service (SaaS). Ondernemingen gaan met de Fleetmatics-oplossing de uitdagingen aan rondom het beheren van lokale wagenparken en vergroten hiermee de productiviteit van hun mobiele-personeelsbestand door actiegerichte, zakelijke data te halen uit realtime en historische voertuig- en bestuurdersgegevens. De intuïtieve, kosteneffectieve en webgebaseerde oplossingen van de Fleetmatics Group bieden wagenparkbeheerders inzicht in locatie, brandstofgebruik, snelheid, afgelegd aantal kilometers en andere meetbare data over werknemers die regelmatig onderweg zijn. Dit stelt hen in staat tot het verlagen van operationele en kapitale kosten, en het verhogen van inkomsten. Fleetmatics heeft sinds 31 december 2015 35.000 klanten wereldwijd; 709.000 voertuigen maken gebruik van de Fleetmatics-oplossingen.

Meer informatie
Lianne van Dijk / Kinyi Tsui – Progress Communications
E-mail: fleetmatics@progresscommunications.nl
Tel: +31 (0)20 363 11 52

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie