• Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Onderzoek als PR-middel; 3 mogelijkheden die het onderzoeken waard zijn

    Er gaat vrijwel geen dag voorbij of de media publiceert een onderzoek of toptienlijstje. Onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en GfK, maar ook van bedrijven trekken de aandacht. Ook in de PR is...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

Vijf gedragspatronen van werknemers en waarom User Behavior Analytics de toekomst is van ICT-security

Amsterdam, 15 september 2016 – Gebruikers laten binnen de bedrijfsinfrastructuur overal hun sporen achter. Met behulp van User Behavior Analytics (UBA) kunnen bedrijven deze ‘digitale voetsporen’ opslaan en analyseren om er vervolgens gebruikersprofielen aan te koppelen. Door die met behulp van UBA-tools te vergelijken met de activiteiten van werknemers, is realtime te zien of er sprake is van een interne bedreiging of hackaanval van buitenaf. Maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat de meest relevante data wordt opgenomen in User Behavior Analytics. 

Gedragsanalyse in praktijk
Balabit, specialist in contextuele-securitytechnologieën, hanteert vijf gedragspatronen aan de hand waarvan gebruikers – in dit geval, werknemers – zijn te onderscheiden en waardoor een gedragsanalyse in de praktijk kan worden uitgevoerd. 

Werktijd
Een gemiddelde werkdag is vaak hetzelfde. Gedurende negentig procent van de werktijd vertonen  werknemers nagenoeg hetzelfde gedrag. Is een gebruiker standaard ingelogd tussen 9.00 en 18.00 uur? Dan valt het op wanneer hij een keer om 2.00 uur ’s nachts inlogt op het bedrijfsnetwerk.

Werkplaats
Als een werknemer normaal gesproken vanaf het kantoor in Amsterdam werkt, dan is het met recht verdacht te noemen wanneer hij opeens van de andere kant van de wereld toegang heeft tot het bedrijfsnetwerk. Ook de plaats is dus belangrijk om mee te nemen in het analyseren van werknemersgedrag – net als het device waarmee hij of zij inlogt. 

Gebruikte applicaties
Daarnaast maken de meeste werknemers over het algemeen gebruik van dezelfde applicaties. Het is verdacht als iemand die normaal gesproken MS Word & Excel, Google Chrome en Evernote gebruikt, opeens gebruik maakt van SAP, Jupyter Notebook of Emacs. Marketingmedewerkers gebruiken andere tools dan HR-managers, en boekhouders weer andere dan programmeurs. 

Gebruikte bestanden
Hetzelfde geldt voor het gebruik van het soort bestanden. Wat moet je bijvoorbeeld als marketingmanager ineens met een HR-bestand waarin de rekeningnummers van je collega’s staan? Een bestand dat duidelijk alleen bij de HR-manager hoort. Dus ook zoiets is verdacht. Door dit soort data te koppelen aan UBA-tools, gaan in dat geval de alarmbellen rinkelen. 

Manier van typen
Ook biometrische authenticatie is een manier om gebruikers te identificeren. Dan denk je al snel aan vingerafdrukken of retinascanning, maar de manier van typen is net zo kenmerkend. Niet alleen de snelheid varieert per persoon, maar ook de foutjes die we maken tijdens het typen en de tijd tussen het intoetsen van twee tekens. En in de toekomst is het zelfs niet ondenkbaar dat methoden als het meten van hersengolven of hartslag worden ingezet voor authenticatie van gebruikers. Alles om te voorkomen dat ongeautoriseerde personen toegang krijgen tot bedrijfsgegevens – met alle gevolgen van dien.

User Behavior Analytics (UBA) is de nieuwste hoop in ICT-security. Maar daarvoor is het wel afhankelijk van de kwaliteit van de metingen. Analytics zijn immers maar zo goed als de data die hiervoor verzameld wordt. Houd daar dus rekening mee bij het selecteren van je UBA-vendor.

### 

Over Balabit
Balabit – opgericht in Boedapest, Hongarije – is een toonaangevende leverancier van contextuele-securitytechnologieën. Het bedrijf heeft als missie datalekken te voorkomen zonder bedrijven beperkingen op te leggen. Balabit opereert wereldwijd, samen met een netwerk van reseller-partners, via lokale kantoren in de Verenigde Staten en Europa. Balabit’s Contextual Security Intelligence™-platform beschermt organisaties realtime tegen bedreigingen veroorzaakt door misbruik van risicovolle en privileged accounts. Oplossingen omvatten betrouwbaar systeem- en applicatie-Log Management met contextbewuste dataopname, Privileged User Monitoring en User Behaviour Analytics. Samen identificeren zij ongebruikelijke gebruikersactiviteiten en bieden ze uitgebreid inzicht in mogelijke bedreigingen. In combinatie met bestaande control-based strategieën maakt Balabit een flexibele en mensgerichte benadering mogelijk om beveiliging te verbeteren zonder extra barrières te creëren voor de bedrijfsvoering. Opgericht in 2000, heeft Balabit zich ruimschoots bewezen met 23 Fortune 100-klanten en ruim één miljoen zakelijke gebruikers wereldwijd. Voor meer informatie: www.balabit.com. 

Voor meer informatie:
Progress Communications
Inger Hund / Corinna Peekel
Balabit@progresscommunications.nl
T. 020 363 11 52

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie