• Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact,...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland...

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk...

  • Wat houdt ons bezig?

    Niet IT-security, maar ú bent de zwakste schakel

    De GDPR: General Data Protection Regulation. Bijna elk bedrijf kent deze Europese securitywet. Hoewel er in de afgelopen jaren al ontzettend veel over geschreven is, mist tekst en uitleg hoe je het intern aanpakt. Hoe maak je...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe je LinkedIn onderdeel maakt van je PR-strategie

    Nu de grens van 500 miljoen geregistreerde leden wereldwijd gepasseerd is, is LinkedIn niet meer weg te denken als zakelijk platform. In Nederland heeft het platform 6,4 miljoen leden, en ons land behoort tot de top 3...

  • Wat houdt ons bezig?

    Employee brand love voor gevorderden

    Afgelopen week was ik op uitnodiging van onze klant AVM – in Nederland bekend van de FRITZ!Box –  op bezoek  bij het Berlijnse hoofdkantoor van deze Duitse groeibriljant voor de jaarlijkse internationale...

  • Wat houdt ons bezig?

    We did it - the Sabre Awards!

    Sometimes we forget the incredible things we do in our jobs. We work hard to achieve goals and don’t always take the time to actually reflect upon what we already have achieved. In fact, sometimes we even have difficulty...

  • Wat houdt ons bezig?

    All on board: TransIP verovert Vlaamse treinstations

    Het internetbedrijf TransIP is in Nederland al enkele jaren een vaste waarde als het aankomt op hosting, domeinen en VPS. En net zoals wij bij Progress, vond TransIP het hoog tijd om na Nederland ook Vlaanderen te veroveren....

  • Wat houdt ons bezig?

    Virtual reality: de toekomst van public relations?

    Ondertussen ben ik alweer een aantal maanden als werkstudent aan de slag bij Progress Communications in Amsterdam. Maar daarnaast ben ik ook bezig met mijn afstudeerscriptie waarbij ik onderzoek doe naar virtual reality en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Real-time als het nieuwe sleutelwoord

    Eind april woonde ik PR is key bij, een evenement dat werd georganiseerd door social media newsroom-leverancier PressPage. Het event stond dit keer in het teken van het belang van data, de opmars van visuele content en...

  • Wat houdt ons bezig?

    Hoe zorg je voor een gezonde bedrijfscultuur?

    Over het algemeen lees je veel over onze externe activiteiten en wat we bij Progress Communications zoal voor onze klanten doen. Maar in deze blogpost wil ik juist de andere kant van ons werk laten zien, namelijk onze...

Nederlandse bedrijven lopen talent mis: “Geen toegevoegde waarde mobile recruitment”

Onderzoek Indeed: slechts zestien procent heeft een mobiel geoptimaliseerde recruitmentwebsite

Amsterdam, 9 juli 2015 –Mobile devices hebben veel sectoren op hun kop gezet – van de reisbranche tot en met de retail – en nu is het de beurt aan recruitment. Indeed, ’s werelds grootste vacaturesite, ondervroeg ruim 760 HR-verantwoordelijken in Nederland en België over mobile recruitment. Elke organisatie die vooruit wil in de verhitte strijd om talent, moet meten waar sollicitanten vandaan komen, en een strategie voor mobile recruitment vastleggen. Puur vertrouwen op traditionele methoden betekent dat werkgevers de beste kandidaten mislopen. En dat heeft een negatieve impact op hun algehele bedrijfsdoelstellingen.

Bedrijven lopen talent mis – voornamelijk de millennials die nu op de arbeidsmarkt komen – doordat ze niet genoeg aandacht besteden aan mobile recruitment. Bijna een derde (dertig procent) van de Nederlandse organisaties ziet er simpelweg niet de toegevoegde waarde van in. En dat terwijl 55 procent van al het verkeer naar het Indeed-platform afkomstig is van mobile devices. Slechts zestien procent van de organisaties in ons land heeft een voor mobiel geoptimaliseerde recruitmentsite, terwijl ruim de helft (55 procent) de eigen carrièresite gebruikt voor recruitment. De bedrijven die bezig zijn met mobile recruitment zijn vrijwel allemaal groter dan 150 werknemers. Van de kleine organisaties doet 66 procent niets aan mobile recruitment en heeft dit onderwerp ook niet op de agenda staan. Achttien procent van alle bedrijven kijkt momenteel naar de mogelijkheden.

De  belangrijkste toegevoegde waarde van mobile recruitment volgens Nederlandse bedrijven ligt in het bereiken van een grotere groep werkzoekenden (32 procent). Daarnaast ziet 30 procent het aantrekken van jonge mensen als een belangrijk voordeel en voor 28 procent is dat het verlagen van de drempel om te solliciteren.

Sander Poos, algemeen directeur van Indeed Benelux: “De resultaten van dit onderzoek zijn heel verrassend. Het blijkt dat te weinig Nederlandse werkgevers voorbereid zijn op de toenemende rol die technologie in recruitment speelt. Hier is duidelijk sprake van een mobile mismatch. In elke leeftijdsgroep gebruiken de grootste talenten hun mobile device om vacatures te bekijken, en die talenten gaan ervan uit dat het sollicitatieproces op mobile devices eenvoudig is. Bedrijven moeten nu het gat tussen vraag en aanbod dichten en investeren in mobile recruitment, voordat het gat nog groter wordt.”

Overigens lopen Nederlandse bedrijven nog achter op hun Belgische collega’s. In België heeft 28 procent een voor mobiel geoptimaliseerde recruitmentsite en bekijkt bijna een derde de mogelijkheden voor mobile recruitment.

Oorzaak mobile mismatch
Uit het onderzoek van Indeed blijkt dat slechts 28 procent van de Nederlandse bedrijven tijdens het eerste contact aan sollicitanten vraagt waar ze de vacature gevonden hebben.  In tegenstelling tot marketing- en salesafdelingen loopt HR ook duidelijk achter als het gaat om het gebruik van nieuwe technologieën. Zo registreert tijdens het sollicitatieproces  vier van de tien bedrijven op geen enkele manier waar sollicitanten hun vacature gevonden hebben. En van de bedrijven die wél mobile recruitment hebben ingezet, registreert veertig procent de data nog steeds handmatig, terwijl slechts 26 procent dat heeft geautomatiseerd. 

Recruitment als marketing
Voor organisaties is het beter om recruitment te zien als een vorm van marketing. Uit eigen onderzoek van Indeed blijkt dat werkgevers die mobile recruitment inzetten, twee keer zo veel kwalitatief goede sollicitaties ontvangen als werkgevers die alleen sollicitaties via een desktop toelaten. Bedrijven dienen technologie in te schakelen om sollicitanten en hun openstaande vacatures beter op elkaar af te stemmen. Wie sollicitanten behandelt als potentiële leads, heeft een streepje voor in de war for talent.  

Over het onderzoek
Vacaturesite Indeed gaf online-marktonderzoeksbureau Multiscope opdracht onderzoek te doen naar waar bedrijven in Nederland en België staan als het gaat om mobile recruitment. In totaal werden 766 Nederlandse en Belgische HR-(mede)beslissingsnemers van kleine, middelgrote en grote bedrijven in verschillende sectoren ondervraagd. Het onderzoek vond plaats in juni 2015.

Over Indeed
Als ’s werelds grootste vacaturesite, met meer dan 180 miljoen unieke bezoekers per maand in meer dan vijftig verschillende landen, is Indeed uitgegroeid tot dé katalysator om de wereld aan werk te helpen. Indeed is gedreven om de juiste vacature te vinden voor iedereen. Indeed helpt bedrijven van elke grootte om het beste talent in te huren en biedt werkzoekenden de beste kans om aangenomen te worden.

Voor meer informatie:

Progress Communications
Inger Hund / Stella Jansen
Tel.: 020 363 11 52
E-mail: indeed@progresscommunications.nl

© Copyright 2017 Progress Communications Benelux - Onderdeel van Plexus PR | Website: HVMP Internet en Event registratie